פתח דבר

עמוד:13

חלומות ומעשיות 13 בשונה מן האגדה או המיתוס, הדמויות במעשיות הן רגילות למדי ועסוקות בעניינים יומיומיים . קיימים בהן אמנם מלכים, נסיכים ונסיכות, אך הם עסוקים בעיקר בעניינים משפחתיים ובהתמודדות עם רגשות כגון אהבה וקנאה . הייחודית של הנתינה במעשיות נכונה לא רק לגבי הדמויות אלא גם לגבי התִזמון : אובייקט במעשייה יכול לשמש כאובייקט מאגי בזמן מסוים, ולאחר מכן הוא מושלך ככלי אין חפץ בו . כך למשל, גיבור יכול להשתמש בחרב פלאים, זו נעלמת לאחר שמילאה את תפקידה ואיש אינו טורח לחפשה . זאת בדומה לשד האם כפי שהוא נתפס בשלבים המוקדמים ביותר של החיים, לפני שהתפתחו אצל התינוק יכולות הפנמה : מרגע שסיים את תפקידו, הוא חדל להתקיים בעולמו של התינוק . כך גם במעשיות, הדמות העוזרת נתפסת רק באמצעות הפונקציה המסייעת שלה, ואין לה כל חשיבות בפני עצמה . משסיימה למלא את תפקידה היא נעלמת מן הסיפור . טרנספורמציות מאגיות נוספות המופיעות במעשיות, ניתנות להבנה בתוך ההקשר של יחסי אם – ילד . תופעות שונות המתרחשות בז'אנר קסום זה ובכללן אובייקטים המשנים צורה ובריאה של חפצים יש מאין, מתנהגות פעמים רבות באופן דומה לשינויי הצורה שעובר גוף האם כדי לסגל את עצמו למערכת יחסים ייחודית זו, ביניהם ההיריון והלידה . כשהדברים מתרחשים בהתאמה ובדיוק, מתאפשרת חוויית הקסם . רעיון זה הוא חלק מרעיון רחב יותר שעל פיו אירועים פלאיים המופיעים במעשיות ולעתים גם בחלומות קשורים למצבים פיזיים ונפשיים המאפיינים שלבים מוקדמים בהתפתחות . על פי תפיסה זו, מעשיות וחלומות הם חלק מהדרכים לשמר חוויות פנטסטיות בחיים הבוגרים . בריאתם והיעלמותם של דברים בהתאם למשאלות הלב ולאו דווקא בהתאם לחוקים פיזיקליים הניתנים לאישוש באופן אמפירי, אינן קניינן הבלעדי של מעשיות . לבד מהעובדה שניתן למצוא

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר