פתח דבר

עמוד:11

חלומות ומעשיות 11 למצוא דרכים לבחון את קשרי הגומלין בין מציאות לפנטזיה, בין המוחשי לסימבולי, בין הגופני לנפשי . די היה להסתכל בפניו של ילד בן ארבע בשעה שהתפעל מפעולת ההנקה וראה במעשה היומיומי הזה מקסם של ממש, כדי להבין שסוג מסוים של חריט פורטונאטוס נמצא אולי ממש בהישג יד, ואולי ממש בתוך הגוף . בעקבות אותו בילוי משותף, כמו נדבקתי בסקרנות של בני והתפניתי לבחון באופן שיטתי את הופעתם של המקסמים והאובייקטים הפלאיים המאכלסים את עולם המעשייה . מדפדוף בקובץ המעשיות של האחים גרים, שהוא אחד היחידים שהכרתי באותה תקופה, מצאתי מקסמים אשר נדמה היה כי הם מתנהגים באופן דומה מאוד להנקה ולמנגנונים נוספים הפועלים בתוך הצמד אם – ילד, כשהם נבראים ונעלמים בהתאם למשאלות הלב . כך למשל מצאתי שולחנות הנמלאים אוכל ושתייה בדיוק בשעה שהגיבור רעב, מפית משאלות הנמלאת מאכלים בשעה שהם חסרים ונעלמת לאחר שהגיבור סיים את ארוחתו, מכשפה טובה המציידת את הגיבור בלחם, בשר ויין שלא יתכלו לעולם ודייסה שאינה מתכלה אלא לפקודה . מה שמאפיין מקסמים אלה הוא לא רק העובדה כי מדובר בסיפוק מזון או צורך בסיסי אחר, אלא שהאופן שבו קורה הדבר, שהוא לכאורה פנטסטי אך נחווה כרגיל ומוכר, דומה לאופן שבו מתרחשים הדברים במציאות המוחשית שחולקים התינוק והאם בשלבים המוקדמים של חיי התינוק . זכרתי את השאלה של בני : "איך זה שכל פעם כשהתינוק של דנה רעב הגוף שלה ממציא לו אוכל ? ואיך זה שכל פעם כשהגוף שלה לא ממציא לו אוכל הוא לא רעב ? " עיון באופן שבו מעמידים את עצמם האובייקטים המאגיים במעשייה לרשותו של הגיבור, מלמד על כך שמדובר בנתינה מדויקת מאוד המתאימה את עצמה לצרכיו הייחודיים של גיבור 2 נתינה מרובה יתר מסוים בזמן ובמינון המותאמים למידותיו . על המידה שאינה כפי צרכיו של הגיבור, מובילה פעמים רבות

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר