הקדמה — 'חשיבותה של הצלחה'

עמוד:14

משה צימרמן 14 להיפרד מהרבה הנחות מוקדמות : במיוחד מאלה המתיימרות לקבוע במה יכולות לעסוק יצירות הנעשות במסגרת הקולנוע והטלוויזיה הישראליים ומה אפשר לצפות שיצירות כאלה יעזו לומר או יימנעו מלומר . כדי להבין את מלוא מורכבות הסוגיה ובאותה הזדמנות גם לסבר את האוזן אפשר לחשוף את העובדה הבאה : חלק ניכר מיוצרי הסרטים הנדונים בספר מופתעים לגלות את הפרשנויות ה"חדשות" הניתנות לסרטיהם כאשר הם נתקלים בהן לראשונה . עם זאת, חשוב לציין שחלק גדול מבין אותם יוצרים מסכים, לאחר עיון נוסף, כי הפרשנות החדשה הניתנת לסרטם היא לא פחות לגיטימית או רציונלית מזו שהם נתנו לו . תופעה זו מעוררת גם שמחה וגם תהייה . השמחה מתבססת על כך שחלק לא מבוטל מבין יוצרי הקולנוע והטלוויזיה הישראלים מגלים פתיחות המאפשרת להם לדון ביצירותיהם הגמורות מתוך הבנה שמשלב מסוים הן הפכו לנחלת הכלל וכל אחד זכאי לפרש אותן כראות עיניו . התהייה נובעת מהיקף המקרים שבהם היוצרים אינם מודעים למסר העולה מיצירותיהם . קל להבין תהייה זו, ולכן יוקדש בחלק זה של הספר מאמץ מרוכז בניסיון להשיב עליה, באמצעות דיון בשורה של נושאים, כגון : המניעים הגורמים ליוצרי אמנות לטפל בנושאים שונים בתקופות מסוימות ; סוגי הנושאים שלאמנות יש נטייה לעסוק בהם בכל תקופה ותקופה ; אופני הטיפול שיש לנקוט בכל נושא ונושא על מנת שהיצירות העוסקות בו יזכו להפוך ל"מצליחות" ו / או ל"נחשבות" ; הסיבות שגורמות לקהל להיענות או לא להיענות ליצירות המטפלות בנושאים שונים בדרכים מגוונות ולעתים אפילו מנוגדות . בחלק השלישי ייערך ניסיון לעמוד על טיבו של היער, כלומר תמונת המציאות הכוללת שיוצרים העצים, דהיינו, הסרטים, אשר להם הוקדש החלק השני . לשם כך יופנה הזרקור אל מרכיבים גלובליים הרבה יותר, דוגמת תעשיית הקולנוע והטלוויזיה הישראלית בכללותה, התרבות העברית בארץ ישראל, התבנית הסוציו – אקונומית של החברה בישראל וכד' . הסיבה שבגללה חשוב לדון במרכיבים אלה נובעת מהצורך להתבונן על הסרטים והדרמות שבהם עסק החלק השני מבעד לפרספקטיבה רחבת היקף . חשוב לעשות זאת כדי להבין ולהפנים את העובדה שכל דיון ביצירות קולנוע וטלוויזיה ישראליות חייב לקחת בחשבון כמה מדדים חשובים . למשל : - הקולנוע והטלוויזיה הישראליים, כמו מרבית האמנויות הנוצרות בארץ, עוסקים, למרבה הצער, בעיקר בנושאים הנוגעים בסוגיות שונות הקשורות בהוויה העברית – יהודית במדינת ישראל . כתוצאה מכך קיים חסך מספרי ואיכותי ביצירות הנותנות ביטוי להוויה של קבוצות אחרות, כגון פלסטינים, עולים חדשים ) בעיקר ממדינות ברית המועצות לשעבר ( המוסיפים לחיות מתוך נאמנות לשפתם ולתרבותם המקורית, עובדים זרים, קבוצות חרדיות השומרות על אורח חייהן המסורתי ועוד כהנה וכהנה קבוצות שאפשר להגדיר את מעמדן בחברה הישראלית כנפקדות נוכחות, מפני שמידת ההשתייכות שלהן לחברה הישראלית מותנית בפרמטרים רבים : אינטרסים כלכליים וחברתיים שונים ומשתנים ; מידת הפתיחות או הסגירות

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר