מבוא אוריינות חזותית — בין פענוח לפרשנות

עמוד:12

אוריינות חזותית 12 הקושי לספק הסברים מניחים את הדעת למציאות במישור הקוגניטיבי מזמן יותר ויותר תצורות ייצוג אילוסטרטיביות שהופעתן היא דרך יעילה להתמודד עמה ולהציע לה פירוש, ובמקרים רבים להתחמק ממנה באמצעות גלישה אל ה"מדומיין" . עלייתה של ה"נראות" ושקיעתה של המילה בתרבות הפוסט – מודרנית מעידות על משבר הייצוגיות, כמו גם על הרצון להבין את העולם לא רק דרך האובייקטיביות האנליטית של הפוזיטיביזם הלוגי מחד גיסא או האמנות המתבדלת מאידך גיסא . הייצוג החזותי משתלב בפרדיגמה הפרשנית בחקר החברה והתרבות לגווניה השונים ומעצים אותה . מנקודת מוצא הרמנויטית, המשמעות הניתנת על ידי הפרטים הנה חיונית להבנת התנהגותם, וניתן לראות את הייצוג החזותי הן כמעשה פרשני בפני עצמו ) בחירת הדמות, זווית הצילום וכן הלאה ( והן כזרז פרשני שנועד לעורר תובנות מצד קהל המתבוננים . בימינו, הממד החווייתי נעשה מותנה יותר ויותר בממד החזותי ; טכנולוגיות התקשורת והדיגיטציה מאפשרות להעביר את החוויה, לשמר אותה ולתת לה פומביות ונגישות . אנו משחזרים מראות כביטוי וכאמצעי לעורר את החוויה ; כך יכולים לשמש מבנים אדריכליים כמעוררי חוויה / זוועה, כשם שהם גם מגדירי זהות של מקום או תקופה ) מגדלי התאומים, מגדל בבל ( . שלסקי ואריאלי ) 2001 ( מציינים את האתנו – מתודולוגיה כחלק מהפרדיגמה הפרשנית — זו מתייחסת לפרטים הקטנים שעל פיהם חיים בני אדם את שגרת יומם . כאן הממד החזותי מאפשר ליצור את תמונת השגרה על בסיס רצף אירועים מצולמים ולחלץ משמעות שנשחקה על ידי השגרה . צילום או ייצוג גרפי עשויים להפוך פעולות שגרתיות לבעלות משמעות ובכך לתת משמעות לשגרה . שליפת דמות או אובייקט מתוך הרצף ) ההיסטורי ( בעזרת ייצוגו באופן חזותי וקונקרטי עשויה לזמן מחשבות היסטוריוסופיות וחברתיות עמוקות . תצלום כזה בעל משמעות ועומק רטרוספקטיבי על עוצמתם של התהליכים ההיסטוריים במאה ה – 20 יכולה לספק תמונתו של האסיר מנחם בגין כפי שנמצאה במרתפי הקג"ב . הנראות ה"אחרת" של דמות מוכרת מחוץ ל"אריזה" של ממלכתיות, כפי שנתפסה בעיני רבים שלא הכירו את השלב המהפכני המוקדם של בגין, עשויה לספק עומק ביוגרפי ולאפשר את הבנת המעגליות ההיסטורית שהמנהיג נטל בה חלק . המתכונת של תמונות פספורט או תמונות אסירים מעניק לדמות את ההקשר הכמעט – טוטליטרי, הרשמי, הנתון לפיקוח . המבע המפוחד במקצת ילמד על מידת האנושיות, כשם שהעיניים המביטות במצלמה בעוצמה בוטחת של הכרה אידיאולוגית עשויות לרמוז על נחישותו כמו גם על הבינאריות של העידן המודרני : אתה קורבן או מקרבן, ממשטר או ממושטר, שקרי או אותנטי וכן הלאה . אם נחזור לפנומנולוגיה, נוכל להשתמש בקביעה של הוסרל בדבר היכולת

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר