מבוא אוריינות חזותית — בין פענוח לפרשנות

עמוד:10

אוריינות חזותית 10 בזמן אמת ומשמר אותה כ"גחלת לוחשת" המצויה מעל לזמן ולמקום, כך התודעה אינה יכולה לחשוב את עצמה באופן חי מחוץ לעולם האובייקטים . תרבות חזותית ניתנת להכללה במסגרת רחבה של מחקר פנומנולוגי ) המדגיש את אופני הפירוש ( ואתנוגרפי ) המדגיש ייצוג סדור של אירועים ופעולות אנושיות ( . נבקש להציע שש תכונות המאפיינות את הממד החזותי ומקנות לו את כושרו לספק תובנות ייחודיות ביחס למציאות : אילוסטרציה, קונקרטיזציה, עדות, פרשנות, ייצוג וסימבוליזם . הספר שלפנינו מבקש להציג "קריאות" פנומנולוגיות בעולם הייצוגים החזותי כדרך לביסוסה של אוריינות חזותית יוצרת ופרשנית בעת ובעונה אחת . מבחנו של הייצוג החזותי הוא ביכולתו לזכות את המתבונן בצורת ידיעה או הכרה של מכלול המשמעויות והדקויות של הפעילות האנושית, הניתנת לחילוץ באילוסטרציה הנחזית בעין והמוגדרת במונחי מקום וזמן קונקרטיים . ביטוי קונקרטי במונחי מקום וזמן ואילוסטרציה של רעיון או טענה הופכים ביחד לעדות בדבר אמיתותה של הטענה, לפחות בעיני המתבונן . הטענה בדבר קיומן של קלטות מפלילות עשויה לחלץ הודאה באשמה והבעת חרטה או הכחשה . הקביעה כי "מציאות" מסוימת הוקפאה והיא עשויה להעיד על קיומה שלה באופן פומבי ממחישה את ההיבט הקונקרטי – ראייתי אך לא פחות מכך גם את המשמעויות שניתנות לפיסת מציאות שהוקפאה ומאיימת להרעיד את אמות הספים . באופן אחר, הצלם מיקי קרצמן מציג עדות מצולמת לסבל הפלסטיני שעין ציונית מתקשה לעכל . ראשית, הייצוג של הסבל טוען לקיומו ומסמן באופן בינארי את החלוקה בין קורבן לבין מקרבן, ושנית, הוא מקיים בגינו שיח מילולי וחזותי – חתרני המבקש לשנות דפוסי חשיבה הרווחים יותר משנות דור . מיקי קרצמן, החומה בגילה, 2002 . מפליא שיש כל כך מעט אמנות פוליטית בארץ מוזיאון 'על התפר'

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר