פתח דבר

עמוד:12

12 יקיר לוין מרכזי בקביעת מתכונת האטיודים, והן השפיעו על הצורה שלבשו ועל סגנון כתיבתם . אבל קו מנחה נוסף היה ההנחה, שכפי שהדרך הטובה ביותר — ובעצם הבלבדית — לקבל מושג על צבע מסוים אינה, במינוח של ויטגנשטיין, לדבר עליו אלא לראותו, הדרך הטובה ביותר — ואולי הבלבדית — לקבל מושג על אופי המטאפיסיקה, היא לקפוץ היישר למעמקיה . מטעם זה לא נכנסתי לדיון בשאלה מהי מטאפיסיקה : אם אתה חייב לשאול מהו ג'אז, אמר פעם לואי ארמסטרונג, לעולם לא תדע, ודבר דומה ניתן לומר על המטאפיסיקה . לבסוף, בהכנת האטיודים הנחתה אותי ההנחה שמפגש ראשון עם התחום צריך להיות עם נושאים בעלי עניין כללי, ולא עם נושאים פנימיים ובעלי אופי טכני . ברוח הקו המנחה האחרון בחרתי לטפל באטיודים בנושאים הבאים : קיום האל וסוגיית התכנון התבוני של העולם ; שאלת הקשר בין הגוף לנפש, בין מחשבה לתהליכי חישוב, ובין מחשבים לאנשים ; זהות חומרית וזהות האישיות ; חירות הרצון ; ערכים, עובדות ומה שביניהם ; תפיסה חושית ושאלת הקשר בין המציאות לעין המסתכל ; אופי החלל וממשות התנועה ; ממשות הזמן ; אופי הקשרים בין סיבות לתוצאותיהן . כחלק מהדיון בנושאים הללו האטיודים פונים לעתים מזומנות לשאלות ולממצאים מתחומי מדע שונים : הפיסיקה היא סוג של מטאפיסיקה, אמר פעם אלברט אינשטיין, וגם אם הוא קצת הרחיק לכת מדי בקביעה זו, המדע והמטאפיסיקה בוודאי שלובים זה בזה או נמצאים ברצף . ברוח הקו המנחה הכללי של האטיודים, גם בהקשר זה הם אינם מניחים ידע רקע מוקדם, ואמורים להיות נגישים לקורא המשכיל . האטיודים נחלקים מבחינה תוכנית לשלושה נושאים עיקריים — אלוהים, אדם, עולם — ואלו גם שערי הספר . בראש כל שער פירטתי את השאלות העיקריות שבהן הוא עוסק, שאלה לכל אטיוד שכלול בשער . מעת לעת הדיון בשאלות אלה נעשה באופן עקיף קמעה, דרך דיון בשאלות מתקשרות . אך גם במקרים אלה, שאלות ראש השער תופסות את לב ליבן של הבעיות שמניעות את הדיון, ואליהן הוא מכוון . אני רוצה להודות לסטודנטים הרבים שקראו את האטיודים בנוסחיהם השונים . ההערות של סטודנטים אלה במהלך ההרצאות, השאלות ששאלו והתהיות שהעלו סייעו רבות לשכלול ההרצאות, לחידודן ולהעמקתן . רוב תודות גם לחבריי ולעמיתיי יצחק אהרון, דוד בוזגלו, חגית בנבג'י, יצחק בנימיני, דן ברא"ז, רמי ברושטיין, עדו גייגר, יהודה גלמן, אלי דרזנר, אמיר הורוביץ, אורן הרמן, דוד וידרקר, רותי ויינטראוב, מאיר חמו, יובל לוריא,

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר