הקדמה

עמוד:8

8 | חותם נעמי : הכשרת מורות ומורים למנהיגות חברתית-חינוכית תוך כדי פעולה, המבוססים על כתיבה אתנוגרפית . כל פרק עומד בפני עצמו ומציג נקודת מבט ייחודית של הכותב או הכותבת על תוכנית ההכשרה, ויחד יוצרים הפרקים פסיפס מייצג של הנעשה בתוכנית . הספר פותח בפרק המתאר את התוכנית החדשה שעוצבה מנקודת מבטן של המנהלות האקדמיות . הוא עוסק בחזון, בתפיסה, ביסודות המארגנים ובעקרונות הפעולה של התוכנית . לאחר הפרק הפותח הספר מחולק לשני שערים על פי שתי קבוצות ההשתייכות של נשות ואנשי הסגל הכותבים : קבוצת הדעת וקבוצת הבית . ההכשרה היא הכשרה אינטגרטיבית, והחותמיסטיות והחותמיסטים ( כך אנו מכנות את הלומדות והלומדים בתוכנית ) לומדים בשתי קבוצות שמובילים אותן מובילי ומובילות הדעת ומובילי ומובילות הבית . בקבוצת הדעת לומדים את הוראת תחום הדעת, ומשתתפים בה כל החותמיסטים והחותמיסטיות מכל קצות הארץ המיועדים ללמד תחום דעת מסוים . בקבוצת הבית לומדים את הנושאים הגנריים שאינם תלויי תחום דעת, ומשתתפים בה חותמיסטים וחותמיסטיות המלמדים בבתי ספר באותו אזור גאוגרפי . ההכרעה לחלק את הפרקים לשני שערים באופן הזה נבעה מהרצון לייצג את מבנה ההכשרה – אופן ותוכן . השער הראשון מכיל ארבעה פרקים שכתבו מובילי ומובילות קבוצות הדעת, והם כוללים התייחסות לשבעה מתחומי הדעת הנלמדים בהכשרה . את הפרק הראשון כתבה מובילת דעת ספרות, לשון ומקרא, והיא נוגעת בכתיבתה באתגר של הובלת קבוצה רב-תחומית . את הפרק השני כתבו שתי מובילות קבוצת היסודי, והוא עוסק בעיצוב זהות אישית ומקצועית באמצעות מחקר פעולה מנקודת מבט של הלומדות והמלמדות גם יחד . את הפרק השלישי כתבה מובילת דעת גאוגרפיה בנושא הלמידה הקונסטרוקטיביסטית, שהיא עוגן מרכזי בתוכנית, בהקשר של הוראת הגאוגרפיה . הפרק המסיים את השער נכתב בידי מוביל דעת היסטוריה-אזרחות, שבקבוצתו לומדים חותמיסטיות וחותמיסטים שמלמדים את שני המקצועות . בפרק מוצג מהלך פדגוגי שבו המורה לומד עם תלמידיו יחדיו . השער השני מכיל ארבעה פרקים שכתבו מובילי ומובילות קבוצות הבית . כל אחת ואחד מהם בחר את הפרספקטיבה שלו לכתיבה לאור התבוננות על הובלתו את קבוצת הבית . בפרק הראשון מתוארים תהליכי טיפוח תודעה ביקורתית בקרב מורי ומורות חותם : מפגש בין האישי לפוליטי . בפרק השני נבחנת הכשרת חותם נעמי בראי הגותם של פאולו פריירה וג׳ידו קרישנמורטי . בפרק השלישי מתוארת התנסות להרחבת הבסיס התאורטי וההקשר של הדיון

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר