הקדמה

עמוד:11

11 פוליטיקה - טיפול - אהבה וצורות ביטוי משלה . דבר זה יוצר מרקם רב-שכבתי שבו ארוגים שלושה סיפורי חיים, שני מבנים דיאלוגיים ( זה של הטיפול, בין נור וליאורה, וזה של יילוד הסיפור הטיפולי, של ליאורה ואיתן ) . לצד הנרקם המרובה - שלוש אופנויות כתיבה : הראשונה בגוף ראשון, שבו מישהו מהשלושה ( בעיקר נור ) מספר על אירועים מחייו בצורה נרטיבית אותנטית ; השנייה בצורה של דיאלוג בין ליאורה ואיתן, שבו ליאורה מתארת מה קרה בטיפול ואיתן מנסה להבין איך ולמה ; והשלישית בצורה של דיון תאורטי המתכתב עם טקסטים רבים של טיפול פסיכואנליטי, טיפול באמצעות אמנויות ועוד כמה גישות שוליות יותר . זה נראה כל כך מורכב שנדמה שאפשר רק ללכת בספר לאיבוד, אך כאן הגדולה של הספר שלפנינו : לא רק שהקורא איננו הולך לאיבוד, אלא הוא מוצא את עצמו, כפי שאני מצאתי, מרותק לחלוטין . זורם לגמרי . כמו על סירה בנהר שלוקחת אותך לאן שהוא תוך שיתוף של המון זרמים, אבל כמעט ללא טלטלות . ליתר דיוק הקריאה סוחפת וזורמת, אך התגובה הרגשית של הקורא יכולה להיות רבת-טלטלות . מבין הנושאים הרבים והשונים שבאים לידי ביטוי בספר אני רוצה להתעכב מעט על הייחוד של הספר בהצגת היחסים בין ישראלית לפלסטינית, ובין פלסטינים וישראלים בכלל . מבחינה אידאולוגית ומחשבתית, המטפלת בסיפור, ליאורה, פעילה כבר שנים רבות בארגון המתנגד לשליטה היהודית בין הירדן לים התיכון ומקדם שוויון אזרחי ואנושי בין הקבוצות האתניות השונות שחיות שם . המעורבות העמוקה עם אדם אחר, עם חיי היום-יום שלה, עם ההבדלים התרבותיים שהיא מביאה, עם הפגיעוֹת שהחברה האתנית ( גם הערבית וגם היהודית ) גורמת להן על דרך השגרה - מעורבות זו מציבה אתגר מסדר אחר לגמרי . מאחורי העמדות המודעות חבויות דעות קדומות שיש להנכיח אותן . ולצידן מתקיימים, מישורים רגשיים שונים, יחסי הורות ומשפחה, ידידות ואכזבותיה, באמת מרקם אין-סופי . הספר עוסק בכל אלה ללא כחל וסרק . הוא

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר