מבוא אמנות השואה - עבר שאינו עובר

עמוד:9

9 סלון המסורבים גזירי עיתון, קרטונים או ניירות עטיפה, ולעתים גם פנקסים קטנים שנשאו עמם או גיליונות ציור, בין שאלה נלקחו במשיכה ובהיחבא ובין שסופקו להם על ידי אנשי המינהל . לא אחת התקבלו חומרי הציור כסחר חליפין בעבור יצירות, ולפעמים הם התקבלו מידי אנשי ארגוני הסעד במחנות, שהיו קשובים לצורכיהם . אלזבט קאסר ( Kasser ) , שנמנתה עם צוות ארגון "סקור סוויס" ( Cartel Suisse de Secours aux Enfants ) , ארגון שנועד לסייע לילדים במחנות, לא רק סיפקה חומרי ציור לאמנים הכלואים במחנה המעצר הצרפתי גורס ( Gurs ) , אלא גם רכשה מהם יצירות בסכומי הכסף הצנועים שעמדו לרשותה . הדבר נתן בידם אפשרות לקנות מזון ולשפר מעט 3 אוסף האמנות שלה, שהורכב מיצירות שרכשה את תנאי חייהם . או שניתנו לה כמחווה של הכרת טובה מצד האמנים, מצוי היום ב"קרן אלזבט קאסר" בציריך, ומוצג לציבור הרחב . כך, בהפיכת מקצת היצירות הפרטיות לנחלת הציבור, מומשה תקוותם של אמנים שציפו כי אמנותם תהיה בין השאר עדות למתרחש בעולמם המבודד . העולם שתיארו הכלואים, בין שהיו אלה צעירים או מבוגרים, גברים או נשים, נע מתיאורים ריאליסטיים של ההוויה, דרך תיאורים הומוריסטיים ואירוניים, כלי המחאה היחיד שעמד לרשותם, ועד לדימויים סוריאליסטיים ששיקפו את מחוזות חפצם . היצירות מאפשרות לצופה בהן לא רק להכיר את אורח החיים והמוות בתקופה זו, כי אם בעיקר לעמוד על רחשי לבם של הכלואים, על 3 . : Elsbeth Kasser, "The Artists at Gurs", in : Thomas Bullinger ( ed . ) , Gurs ein Internieurungslager in Südfrankreich 1939 - 1942 - Zeichuungen - Aquarelle - Fotograpfien - Smmalung E . Kasser, Hamburg : Hamburger Stiftung zur Förderung von Wissenschaft und Kultur , 1993, p . 35 ; Hanna Schramm & Barbara Vormeier, Vivre à Gurs : un camp de concentration français, trans . I . Petit, Paris : Masperom, 1979, pp . 119, 145

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר