הקדמה

עמוד:8

8 אברהם פרנק בעידן הפוסט-מודרני . השפעות שני הגורמים הללו על הילדים, בני הנוער ומוסדות החינוך הן מיידיות : שעמום מן המערכת שעוסקת בהנחלת ידע מחד גיסא, וערפל ערכי מסוכן ובלתי מטופל מאידך גיסא . מערכת החינוך הנוכחית שלנו הפכה לא רלוונטית במידה רבה : בוגריה הם בעלי השכלה רדודה ועולם ערכי בעייתי . הספר שלפנינו מכיל שישים ושמונה מאמרים שכתבתי ופורסמו בשנים האחרונות בעיתונים, בכתבי עת, באתרים שונים ובבלוג האישי, ובחלקו האחרון - הצגת חזון חינוכי כולל, שיש לחתור אליו במהלך העשור הנוכחי . הספר מחולק לשערים, שבכל אחד מהם כמה מאמרים, המופיעים בו בסדר כרונולוגי על פי מועד כתיבתם, רובם ככולם מהשנים 2008 - 2012 . בין המאמרים ניתן למצוא מידה של חפיפה ברעיונות - כיוון שמנחה אותם השקפה רעיונית אחת - ועם זאת, נקודת המוצא היא שונה, בהתאם לנסיבות הספציפיות שבהן נכתבו הדברים . סוגיות שונות שהיוו עילה לכתיבת מאמר, משתלבות בהשקפה החינוכית הכוללת . הקוראים יכולים כמובן לדלג על מאמר שתוכנו נראה להם מוכר, אבל כאלה יהיו מעט . המאמרים הם קצרים, תמציתיים וכתובים באופן קריא על מנת להקל על הקוראים את הבנת הנושא המורכב מאוד - מערכת החינוך . עם זאת, אי-אפשר לטעות בכוונתו הרצינית של הכותב להציג את השאלה - "האם יש בכלל חלופה למצב הנוכחי ? ", ולהעמיד מודל חינוכי חדש ומעודכן עבור מדינת ישראל . השער הראשון בספר כולל מאמר אחד בלבד, שמתייחס למאפייני התקופה ולמשמעויות החינוכיות שעולות ממנה ; השער השני עוסק במדיניות משרד החינוך ובמוטיבציות של הנהגתו בשנים האחרונות, וזאת מתוך גישה ביקורתית ; השער השלישי מציג היבטים שונים של ממדי ה"רוח" בתהליכים החינוכיים : אמונה מול מדע, חיפוש משמעות בחינוך, הפרטה, דמוקרטיה, בין הוראה לחינוך ועוד ; השער הרביעי בוחן את נושאי הסטנדרטיזציה,

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר