זאב גריס האיש שהנסתרות גלויות לו: לזכרו של ר' שמואל אשכנזי

עמוד:8

זאב גריס [ 8 ] עלי ספר ל - לא , אלול תשפ"א כעבור שנה פרסמתי את מאמרי הראשון, שהיה פרק מתוך שני פרקים מעבודת הגמר שלי לתואר שני בנושא "צוואת הריב"ש", קונטרס הנהגות ודרשות שיוחס לבעש"ט ומעיקרו כלל הנהגות ודרשות של המגיד דב בער ממזריץ', שרשמו מפיו 2 פגשתי באקראי בספרייה הלאומית את ר' שמואל והוא אמר לי : "קראתיתלמידיו . את מאמרך ואשמח אם תיתן לי לקרוא מאמרים שאתה כותב לפני שתמסרם לפרסום" . אמרתי לו : "אשמח מאוד" . הוא חייך והמשיך ואמר : "אולי אינך יודע, אבל אנשים 3 תמהתי ואמרתי : כישראל תא-שמע ואחרים פונים אלי בבקשה שאקרא את מאמריהם" . "אם כך בבקשה תאמר לי במה זכיתי שאתה מתנדב לקרוא מה שאכתוב קודם פרסום ? " והוא ענה לי : "אני אוהב איך שאתה כותב" . לא ידעתי אז באיזו זכייה גדולה זכיתי . הבנתי זאת כאשר מסרתי לו את מאמריי הבאים לקריאה וקיבלתי ממנו תיקונים והערות ביבליוגרפיות וגם ענייניות, שתמיד טרחתי להביאן בשמו ולא כדרך העולם, שמחברים מודים כללית על סיוע בהערה ראשונה במאמר שמפרסמים, לרשימה של כל אלה שיש באמת להודות להם, ללא פירוט במה ואיך סייעו למחבר ושל אלה שיש לפרכס להם, כדי להבטיח חיים בעולם הזה, האקדמי, שבו כידוע המאמרים שאדם החפץ בקריירה 4 אקדמית מפרסם, הם הפרוזדור לטרקלין המועדון האקדמי . דוגמה יפה לתוספת חשובה ביותר ומתקנת כזאת מפי ר' שמואל מופיעה במאמר שפרסמתי אחרי הרצאה בכנס שנערך בשנת תשנ"ח, במלאת מאה שנה להולדתו של גרשם שלום, ביוזמת החוג למחשבת ישראל באוניברסיטה העברית ובחסות האקדמיה 5 הלאומית הישראלית למדעים . מעשה שהיה כך היה, מסרתי לר' שמואל אשכנזי את מאמרי המורחב והמוער אחרי הרצאת דברי בכנס והוא קראו וביקש לשוחח איתי . בפגישה איתו אמר לי כי אומנם יפה מצאתי בעקבות דברי אברהם יערי, שיש מהדורה מזויפת לספר "מאורעות צבי ( סיפור חלומות ) ", שהוא מעין רומן שמראשית תקופת ההשכלה העוסק בשבתאות, 2 ראו ז' גריס, "עריכת צוואת הריב"ש", קרית ספר נב ( תשל"ז ) , עמ' 187 - 210 . 3 היה בספרייה הלאומית עוד תלמיד חכם עצום שהכול שיחרו לפתחו, וביקשו ממנו הערות ותיקונים למאמריהם לפני ששלחו אותם לפרסום . היה זה אפרים קופפר, ניצול השואה, שעבד במכון לתצלומי כתבי יד עבריים . על אודותיו ראו י"מ תא-שמע, "קווים לדמותו ולתרומתו המחקרית של דוצנט אפרים קופפר", בספרו כנסת מחקרים, ד, ירושלים תש"ע, עמ' 346 - 353 . עוד ראו מה שהוספתי על דברי תא-שמע, במאמרי "מזכרונותיה של תולעת ספרים", מלאכת החיים : עיונים ביצירתו של חיים באר, ערכו ח' סוקר-שווגר וח' וייס, באר-שבע תשע"ד, עמ' 332 - 333 , הערה 12 . 4 ראו דוגמאות לכך בספרי, ספרות ההנהגות : תולדותיה ומקומה בחיי חסידי ר' ישראל בעל שם טוב, ירושלים תש"ן, עמ' 53 הערה 51 , עמ' 66 הערות 93 - 94 , עמ' 96 הערות 181 , 183 , עמ' 99 - 100 , הערה 190 . בספרי, הספר כסוכן תרבות בשנים ת"ס - תר"ס ( 1700 - 1900 ) , תל-אביב תשס"ב, עמ' 163 , הערה 4 . וכן בספרי, הספר העברי : פרקים לתולדותיו, ירושלים תשע"ו, עמ' 36 , 115 - 116 . 5 ראו ז' גריס, "הגדרת ספרות השבחים השבתאית", החלום ושברו – התנועה השבתאית ושלוחותיה : משיחיות, שבתאות ופראנקיזם, ב, ירושלים תשס"א, ערכה ר' אליאור, עמ' 353 - 364 = מחקרי ירושלים במחשבת ישראל טז - יז ( תשס"א ) . המאמר נדפס שנית בספרי, הספר העברי : פרקים לתולדותיו ( לעיל הערה 4 ) , עמ' 110 - 121 .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר