אל גגות שָאהגָ'הָנְבָּאד: ארכיטקטורה כמפתח לעיר הגדולה

עמוד:14

14 כך גם באשר למלך . ההיסטוריה של דלהי משופעת במלכים, שולטנים וקיסרים, שרבים מהם היו מצוידים בתודעה היסטורית מפותחת, ושאפו להטביע את שריטתם על גב ההיסטוריה האנושית : בתקווה להטביע את חותמם הנצחי, הם בנו בה מבני ראווה ושינו את קווי מתארה . אך ההיסטוריה, כאמור, אוהבת אירוניות, וכך כל אחד מהם, לאחר שבנה את העיר מחדש ולא אחת גם שינה את שמה, איבד אותה . אך ענן הגשם הוא אחר . בהקשר ההודי, אלה ענני המונסון : אותו מטח סובטרופי רב עוצמה, המגיע בבת אחת וטורף את השמים והארץ . בדמיון התרבותי של הודו הקלאסית, מסמן המונסון מצב קיומי מעורער, מטושטש, לימינאלי . זוהי מטאפורה שמשמעה ערעור על כל סדר, שכן בשל עוצמתו הממסכת של המונסון לא ניתן להבחין בין מים למים, ובין שמים ומים . "ייצבת את היקום על המים, ואת הרקיע העמדת בלא עמודי תמיכה," שר דֵוָוארה דאסימאיה ( Devara Dasimayya ) , אחד ממשוררי הדבֵקוּת של דרום הודו במאות הראשונות לספירה לאל שיבא, אהובו . קונבנציות ספרותיות ושיריות שהתעצבו בתת היבשת ההודית במשך מאות שנים עושות שימוש בנופי תקופת המונסון לסימון סדרים שנפרעו, מרחב שהיטשטש, סדר-לא סדר . אם נחזור לאמרה, המשמעות היא שעיר נבנית שכבות-שכבות, אלמנטים של סדר ולצדם, מבניים והכרחיים גם הם, אלמנטים של אי-סדר, המבקשים לערער על כל אותם סדרים המכוננים את העיר . דלהי, עיר הבירה של הודו המודרנית, היא בוודאי עיר של סדר ואי סדר, של המשכיות היסטורית ושל נתקים, של תהפוכות וקרבות ; עיר שידעה תקופות פאר ושִׁכרונות-גדלות שהותירו אחריהם מונומנטים שעוד מתווים את נראותה וגוררים גם לא-מעט תגובות-נגד ; עיר של אובדנים שהולידו קינות, נדידות, שיבות, תקוות גדולות שלרוב נחבטו בקרקע המציאות, של זרמי פליטים ומהגרים בלתי פוסקים, תמורות דמוגרפיות, גדילה מעבר ליכולת ההכלה - ואינספור מפגשים בין

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר