מבוא

עמוד:6

6 | קוד התבונה המרחבית בסופו של כל פרק מופיעות משימות . מומלץ לעשות בהן שימוש להעמקת ההבנה ולתרגול עם סטודנטים להוראה . בסופם של הפרקים אפשר למצוא פתרונות למשימות נבחרות מתוך המשימות השזורות בתוך הפרקים ובסיומם . הכתיבה בספר מושתתת על תאוריות וממצאי מחקרים, לצד תובנות שלנו מעבודתנו . בספר אפשר למצוא דוגמאות מהספרות המקצועית וכן דוגמאות שחיברנו אנחנו . משולבים בו תאוריה ומעשה, ידע פדגוגי והצעות לשימוש במסגרת ההתנסות המעשית . חדשנותו של הספר מתבטאת בשילוב של ידע מתחום הפסיכולוגיה, המתמטיקה והוראת המתמטיקה וביישום של כל אלה בדוגמאות מתמטיות . לפיכך הספר מיועד לכל העוסקים בהוראת המתמטיקה : מרצים למתמטיקה, מרצים למתודיקה של הוראת המתמטיקה, מדריכים פדגוגיים, מורים בפועל, סטודנטים ובפרט סטודנטים להוראת המתמטיקה ( גם לתארים מתקדמים ) , וכן חוקרים בתחומים המערבים תבונה מרחבית . כמו כן יוכלו להפיק תועלת מן הספר גם קוראים אחרים המעוניינים להעמיק את ידיעותיהם בנושא מרתק זה . הספר מתאים למגוון מסלולי ההכשרה הקיימים במוסדות להשכלה גבוהה : מסלול הגיל הרך, מסלול בית הספר היסודי ומסלול בית הספר העל - יסודי . אנשי חינוך מייחסים לשליטה בידע מרחבי חשיבות מרובה ( 2000 NCTM, ) , ולמרות זאת במערכת החינוך אין די משימות המפתחות מיומנות זו ( Olkun, 2003 ) . מניתוח מבחני TIMSS בשנת 2015 עולה שההישגים של תלמידים בישראל בתחומים מרחביים חלשים יחסית להישגיהם בתחומים מתמטיים אחרים ( מחלוף ואח׳, 2016 ) . כן מתברר שהמורים בישראל מרגישים שמוכנותם ללמד נושאים הקשורים לידע מרחבי נמוכה ממוכנותם ללמד תחומים מתמטיים אחרים ( נחמיאס וזוזובסקי, 2009 ) , נתון שהשתפר במבחני 2011 TIMSS . עם זאת, מומחים בתחום מדווחים כי היכולת המרחבית נרכשת ואיננה אינטואיטיבית בלבד, ואפשר לפתח ולשפר אותה במהלך החיים ( צברי וקובלר, 2016 ; 2007 Hoffer, 1977 ; Mohler, ) . הדוגמאות המוצגות בספר עוסקות בתכנים מתמטיים ופדגוגיים השייכים לפיתוח יכולת מרחבית וידע מרחבי, במיומנויות חשיבה הדרושות לפעילות מתמטית בנושאים מרחביים, בהיבטים הפיזיולוגיים, הפסיכולוגיים וההתפתחותיים הקשורים בלמידת ידע מרחבי ובקשיים העולים מהוראתו . מתוך כך אנחנו מקוות שהספר והדוגמאות שבו יקנו נקודת מבט חדשנית על יכולת מרחבית ועל ידע מרחבי ויתרמו לפיתוח מקצועי של מורים ומתמחים להוראת מתמטיקה . אביגיל

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר