תוכן העניינים

עמוד:5

| 5 פתח דבר ההכרה בחשיבות של חינוך איכותי בגיל הרך ושל מחקרים עדכניים בתחום הולכת וגדלה ברחבי העולם ובמדינת ישראל . יעידו על כך, בין היתר, ספרים אחדים שיצאו לאחרונה בעברית הדנים בהיבטים מגוונים של התפתחות ושל חינוך בגיל הרך ומביאים לידי ביטוי את עושר המחקר בתחום . כך לדוגמה : עם מי שיחקת בגן היום ? עולמם החברתי של ילדים בגיל הרך ( בקר, 2009 ) ; ממחקר לעשייה בחינוך לגיל הרך ( קליין ויבלון, 2009 ) ; שפה וקוץ בה - לקויות תקשורת, שפה ודיבור אצל ילדים ( רום, צור וקריזר, 2009 ) ; ילדים מדברים : דפוסי תקשורת בשיח עמיתים ( בלום - קולקה וחמו, 2010 ) ; העין הפנימית ( בונשטיין, 2011 ) ; ומאה שנות גן ילדים בארץ ישראל ( סנפיר, סיטון ורוסו - צימט, 2012 ) . ספר זה מצטרף לרשימה המכובדת שלעיל, ומטרתו להציג מחקרים העוסקים בסוגיות חינוכיות ומחקריות הנוגעות בילדות בחברה הערבית בישראל . שאלה מתבקשת היא ״מדוע יש צורך בספר המתמקד בילדות בחברה הערבית ? ״ התשובה לכך היא ״הואיל והנראות של העשייה החינוכית - חברתית בחברה הערבית בכלל ובתחום החינוך בגיל הרך בפרט היא נמוכה, חשוב להאיר סוגיות מחקר וחינוך מרכזיות, שעשויות להיות להן השלכות חינוכיות . ילדות כוללת מגוון של חוויות היוצרות עולם עשיר הממשיך ללוות את האדם לכל אורך חייו . בילדות מתחילה להתפתח אצל ילדים זהות עצמית, חברתית, תרבותית ולאומית . נוסף על כך ילדים רוכשים בתקופה זו כישורים בתחומים אחדים - לשוניים, קוגניטיביים, חברתיים - רגשיים ומוטוריים . חינוך טוב בילדות הוא מפתח חשוב להצלחה . מאז הקמת המדינה עוברת החברה הערבית בישראל תהליך מואץ של שינוי . השינוי מתבטא בעלייה ברמת החיים, בהרחבת ההשכלה, בהצטרפות נשים למעגל העבודה ועוד . שינויים אלה משתקפים גם בתחום החינוך בגיל הרך – הקמת מסגרות חינוכיות לילדים וגידול מתמיד במספר הילדים המבקרים במסגרות אלה . אך על אף תהליכים אלה, הפערים בין אזרחי המדינה הערבים ליהודים נותרו בעינם או אף גדלו . פערים אלה נוצרים כבר בשנות

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר