פתח דבר

עמוד:11

פתח דבר | 11 התמסרתי אפוא לגילוי המקומות שבהם הספרות חורגת מעצמה ומן המציאות . תחילה סימנתי שני אביזרים פואטיים מרכזיים לתיאור חוסר-התואם ואי-ההלימה בספרות – הבזוי והנשגב – בשל חריגתם מן המחשבה שלנו על היפה כביטוי לתואם דווקא . כיניתי אותם ׳אביזרים׳ בעקבות המסה הפרדיגמטית של י״ח ברנר, מצאתי את עצמי מפלסת בזהירות דרך לגילוי ׳הז׳אנר הארץ-ישראלי ואביזריָהו׳ . מטענים עודפים בספרות, המתפוצצים ברגעים לא צפויים, בשעת טלטולם, חורגים מאופק הציפיות של הקוראים, מסְכמות ההתקבלות, מנרטיבי-העל הצפויים . ראשית לכול, בחנתי את שני האביזרים הללו ביצירתו של ברנר – אבן יסוד להבנת הספרות העברית במאה השנים האחרונות, ושבה התחלתי את המסע שלי להבנת ההיסטוריוגרפיה של הספרות העברית . זאת, בלי לאמץ את החלוקות הבינאריות בין ׳ז׳אנר׳ ל׳אנטי-ז׳אנר׳ ובין כתיבה הגמונית לכתיבה ׳חתרנית׳, אלא דרך התמקדות באביזרים פואטיים שונים ובאופנים שונים של חריגה ועודפות, דרך כך, מתוך בחינת מה שאינו תואם בין הספרות להיסטוריה ובין ה׳מילים׳ ל׳דברים׳ . המחשבה על החיץ הבלתי-עביר שבין המילים לדברים ועל הפער שאין לצמצמו בין המסומנים למסמנים המנסים לשווא לנשוף בערפם, התגבשה ההבנה שלא אוכל להסתפק בכר הנרחב של עודפות המילים והמסמנים, והתעוררה סקרנותי להציץ מעבר למילים ולמסמנים גם אם אין ביכולתם לגעת בדברים . במעמקיו . אני טוענת שהמודל הפרשני הג׳יימסוני הוא מורכב יותר, רב-שכבתי ולא דו-שכבתי, וזאת בהשפעת העידן הפוסטמודרני שבתוכו ג׳יימסון כותב . ראו : פרדריק ג׳יימסון, הלא- מודע הפוליטי : על פרשנות הטקסט הספרותי כמעשה חברתי סימבולי ( תרגום : חנה סוקר-שווגר ; עריכה מדעית : דרור ק׳ לוי ) , תל אביב : רסלינג, תשס״ד 00 . וכן אחרית הדבר שלי שם : חנה סוקר-שווגר, ׳פרדריק ג׳יימסון – פרשנות מרקסיסטית בעידן פוסטמודרני׳, בתוך : פרדריק ג׳יימסון, הלא- מודע הפוליטי : על פרשנות הטקסט הספרותי כמעשה חברתי סימבולי ( תרגום : חנה סוקר-שווגר ; עריכה מדעית : דרור ק׳ לוי ) , תל אביב : רסלינג, תשס״ד 00 , עמ׳ 0 – . יוסף חיים ברנר, ׳הז׳אנר הארץ-ישראלי ואביזריהו׳, בתוך : כל כתבי י״ח ברנר , כרך ב, תל אביב : הקיבוץ המאוחד, 960 , עמ׳ 68 – 70 . היחסים בין מילים לדברים נוכחים גם במאמרו של אריאל הירשפלד, המצביע על הכמיהה של ברנר לאיחוי בין השניים, לצד ההכרה שאיחוי זה כמעט שאינו מתרחש והוא רגע נדיר שאליו שואפת יצירתו ; אריאל הירשפלד, ׳רטט צמרות ודגים מלוחים : על ״המילים והדברים״ ב״עצבים״ לי״ח ברנר׳, בתוך : יהודית בר-אל, יגאל שוורץ ותמר ס . הס ( עריכה ) , ספרות וחברה בתרבות העברית החדשה : מאמרים מוגשים לגרשון שקד , בני ברק : הקיבוץ המאוחד, 000 , עמ׳ 7 – 8 . ראו גם חנן חבר, המצביע על חוסר התואם והעיוות כבסיס לתפיסת האנטי-ז׳אנר של ברנר ; חנן חבר, ׳שארית החזון : ״הז׳אנר הארצישראלי ואביזריהו״ מאת י״ח ברנר׳, בתוך : הסיפור והלאום : קריאות ביקורתיות בקאנון הסיפורת העברית , תל אביב : רסלינג, תשס״ז 007 , עמ׳ 7 – 60 . ראו גם : שי גינזבורג, ׳ספרות, טריטוריה, ביקורת : ברנר והז׳אנר הארץ- ישראלי׳, תיאוריה וביקורת , 0 ( 007 ) , עמ׳ 9 – 6 .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר