מדוי ועד אבני בהו: דרכו של אברהם שלונסקי אל הקנון העברי

עמוד:14

נירית קוּרמן 14 קול תִּינוֹק כִּי יִצְחָק . - אוֹי לִי ! יֶלֶד יֻלַּד לִי – וָמֵת, כִּי צָמְקוּ מֵרָעָב שְׁדֵי הוֹרָתוֹ . - קָרֹב לֹא יִקְרַב אֵלַי בַּעֲלִי זֶה יָמִים עַל יָמִים, כִּי שֻקַּץ בַּצָּרַעַת בְּשָׂרִי . - כְּשִֹיח-צַחַן אֶבֹּל בְּתוּלָה זְקֵנָה . - כְּנִבְלַת סוּס מִבֵּית הַקָּלוֹן חוּצָה הִשְׁלִיכוּנִי . - אוֹיָה לָנוּ ! וַי לָנוּ ! לָמָּה בֹּשֵׁשׁ הַכֹּהֵן לָבוֹא ? - הַכֹּהֵן ! הַכֹּהֵן ! 12 הכוהן, מיואש גם הוא, מנסה בכל כוחו למצוא פתרון . הוא שולח את המצורעים לקיים מגע בלתי אמצעי עם האדמה והחיות – אך הניסיון נכשל והמצורעים המאוכזבים מחליפים את הכוהן בגואל חדש, תובל-קין . לאחר שגם הוא מכזיב, העדה חוזרת לכוהן שמבצע ניסיון נוסף עד שמתברר שאין מרפא . מהמילים המסיימות את הפואמה ניכר שאין פתרון ואין מוצא : "וּבְנֵי 13 אָדָם – יִמַּקוּ, יִמַּקוּ – בַּצָּרָעַת" . הפואמה "צרעת" מציעה שירה עלילתית מתחומיו של הבזוי, חומרי הקיום הנמוכים והדחויים . ההעדפה של חומרים אלו הולכת יד ביד עם האקספרסיוניזם ששלונסקי הושפע ממנו ורצה לייבאו לשירה העברית . האקספרסיוניזם צמח 14 לאחר שהאומנותבאומנות חזותית בעיקר בגרמניה בשנים 1905 - 1920 , המסורתית התגלתה כבלתי כשירה לייצור אחיזה בעולם המודרני החדש, והתעורר צורך באמצעים אומנותיים חדשים ושונים מהבורגנות האירופית השמרנית . 15 האקספרסיוניזם הספרותי הוא הטרוגני ומקיים שונוּת רבה בגילומיו . 16 18 17 אינטנסיביותמשותפות לו תכונות כמו התפרצות של יצרים, 12 שלונסקי, דוי , תל אביב : הדים, תרפ"ד, עמ' ז . 13 שם, עמ' סג . 14 1905 הייתה שנת ייסוד קבוצת האומנים "הגשר", ו- 1920 היא שנה לאחר ההכרזה על מות האקספרסיוניזם . - 1905 Paul Vogt, Expressionism : German Paintings New York : Harry N . Abrams Inc . Publishers, 1978, p . 8 , 1920 . Ibid, pp . 7 - 8 15 Walter Sokel, The Writer in Extremis : Expressionism in Twentieth Century 16 German Literature , Stanford, California : Stanford University Press, 1959, p . 2 17 "התבטאות, התפרצות ישירה, ביטוי ישיר של לחצים פנימיים, כמו קיטור המצטבר

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר