הקדמה

עמוד:11

הקדמה 11 בזיכרונותיה על אודות הוריה ובתפיסתה את המחזה וכן בפרשנותה אותו, השונה מהפרשנות המוכרת בהפקה המונומנטלית של תיאטרון הבימה עם חנה רובינא . מספר שבועות לאחר אותה פגישה התקשרה אליי ליא והזמינה אותי לבוא לראות את מופע היידיש שלה בפסטיבל מספרי סיפורים בגבעתיים . עם הזמן הבנתי שזו דרכה של ליא . היא יודעת לעטוף בחום אנושי ובאהבה את האנשים שהיא רוצה בקרבתם . ככל שההיכרות בינינו העמיקה נוכחתי לדעת כי אישיותה המיוחדת וגם נוכחותה הבלתי נשכחת על הבמה מסקרנות אותי הן כחוקר תיאטרון והן כאדם וחבר . את אותה שיחה ראשונה בינינו על אודות “הדיבוק״ והוריה סיימתי במילים : “זו הייתה שיחה מרתקת״ . ליא הגיבה אינסטינקטיבית, ספק בצחוק ספק ברצינות : “אני אישה מרתקת . . . ״ . המשפט הזה הדהד בראשי זמן רב . בחייה האישיים ליא היא אדם חם וצנוע, היא מכירה בערך עצמה מבחינה מקצועית, אולם מעולם לא ראיתי אותה מתגאה או מתנשאת על אחר . בכל שנות היכרותי אותה לא ראיתי אותה מנצלת את מעמדה ופרסומה לרעה . האמירה “אני אדם מרתק״ התבררה במהלך ההיכרות איתה כמשפט המבטא אמת פשוטה . ליא היא אכן אדם מרתק ! היא אדם שאינו חושש להכיר בערך עצמו, אך אין בהכרה עצמית זו שמץ גאווה . כל חייה שואפת ליא לאמת המוחלטת של החיים או של המשחק, ובאותה מידה היא מדייקת את עצמה כאשר היא מדברת על עצמה או מנסה להגדיר מי היא, מהיכן באה ומה מטרתה בעולם . באחד המפגשים סיפרתי לה שאני מתעתד ללמד קורס על תולדות התיאטרון ואמרתי שהייתי רוצה להקרין קטע מהצגה שלה, אולם לצערי הוא לא צולם . ליא הגיבה : “מה הבעיה, אני אבוא ואעשה את הקטע״ . לפליאתי ענתה ליא : “זה נקרא חברות, אתה זקוק לעזרה ואני יכולה לעזור לך״ . הצעה זו, והגעתה של ליא לאוניברסיטה, פתחה תוכנית שאפשר להתגאות בה . בזכות ליא תוכנית ברוקדייל באוניברסיטת בר-אילן מעניקה “אות מפעל חיים לשחקנים שהטביעו את חותמם על התרבות והאמנות בישראל״, מתוך כוונה להצדיע לאמן עוד בחייו . וכן נוסדה תוכנית המצדיעה לאמנים שנפטרו ומחזירה אותם לתודעה . הסכמתה הפשוטה ונטולת האגו של ליא להגיע לכיתה ולעזור לי בהרצאה הניחה עוד נדבך בהבנה שיש פער מאוד גדול בין הפרסונה “שחקנית התיאטרון ליא קניג״, הנתפסת לפחות בקרב חלק מהציבוריות הישראלית כשחקנית מורמת מעם, “מלכת התיאטרון״ או “הגברת הראשונה של התיאטרון בישראל״, לבין הפרסונה האישית של האישה הצנועה, המוכנה להקדיש מזמנה ולהופיע מספר דקות בהתנדבות למען חבר . ליא מכנה את עצמה ספק בצחוק ספק ברצינות : “הגברת הראשונה מספר חמש״, כי יש הרבה שעומדות בתור . . . בבדיחה הזאת יש יותר מגרעין של אמת . ליא היא שחקנית נפלאה שזכתה במהלך השנים לאהבת הקהל והביקורת גם יחד, ועם זאת היא מעריכה שחקניות טובות אחרות ומפרגנת להן .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר