הקדמה

עמוד:10

בימת חייה 10 עבודתה כשחקנית בתפקידים הרבים שגילמה מתגלים עוד ועוד פרטים ביוגרפיים, וככל שמתקדמים על ציר הזמן נחשפים עוד פנים מורכבים ומרתקים באישיותה הרבגונית . מי שראה אותה על הבמה לא יכול לשכוח את החוויה . בתפקידיה ליא מטלטלת ומרגשת, היא ניחנה בחוש קומי, התזמון שלה מדויק, והיא משאירה רושם בל יימחה על הצופה . היום, לאחר קריירה של יותר משבעים שנה ורשימת תפקידים מרתקת, אותם ביצעה בהצלחה גדולה, ניתן לומר על ליא שהיא שחקנית מיתולוגית . חותמה טבוע באמנות התיאטרון בישראל . שפת האם של ליא היא יידיש . בשפה זו היא גם למדה תיאטרון והחלה לשחק . רק עם עלייתה לארץ, והיא בשנות השלושים שלה, למדה עברית והחלה לשחק בעברית . כלי הביטוי המרכזי של השחקן הוא השפה . עליו לשלוט בה על מנת שיוכל להעביר לקהל לא רק את הטקסט של תפקידו במחזה, אלא גם את הסבטקסט, הטקסט הסמוי, המשמעות המסתתרת מתחת למילים הנאמרות . ליא קניג, במהלך הקריירה יוצאת הדופן שלה בישראל, מצליחה לעשות זאת בשפה שלמדה אותה בפרק זמן של כארבעה חודשים בלבד, תוך שהיא מתמודדת עם קשיי השפה ואינה מוכנה לתת להם להכניע אותה למרות הפיתויים הבלתי פוסקים ללכת ולשחק ביידיש, שפת אימה . כשהיא כבר מרשה לעצמה לשחק ביידיש, ניתן לראות גם היום, עד כמה היא משוחררת במשחקה, כיצד היא משחקת מבלי לחשוש לשכוח מילה ולא למצוא לה תחליף . במרחב היידיש, השפה הבטוחה, היא כמו דג במים . מכאן ניתן ללמוד על ההקרבה הגדולה שהקריבה ליא כדי לשחק בעברית במדינת ישראל, הקרבה שלא קטנה עם השנים . חלק מהתפקידים שהיא גילמה במהלך הקריירה שלה בוצעו גם על ידי שחקניות גדולות ברחבי העולם, וההשוואה ביניהן מגלה את גדולתה וכישרונה הגדול . יש בעולם מעט מאוד שחקנים ברמתה, אולם לא רק בכך ייחודה של ליא . ליא נושאת על גבה גם את ההיסטוריה של התיאטרון היהודי . שני הוריה היו שחקנים, סבה וסבתה עבדו כחייטים בתיאטרון בלודז׳, אחי אביה, אביה החורג, בעלה — כולם היו שחקנים וכל סביבתה הייתה תיאטרון . מיומה הראשון נשמה וספגה ליא תיאטרון ותרבות יהודית . כאדם סקרן ומתבונן הטמיעה ליא אל קרבה את השפה, הניגון והחוכמה היהודית שסבבו אותה, ואת המטען המיוחד הזה היא מביאה ערב-ערב אל בימת התיאטרון . היכרותי האישית עם ליא החלה כאשר עבדתי על הדוקטורט שלי העוסק במחזה “הדיבוק״ מאת ש . אנ-סקי . אביה של ליא, יוסף קאמין, ואחיו אלכס שטיין, שיחקו בהפקה הראשונה של “הדיבוק״ שהועלתה בוורשה על ידי הלהקה הווילנאית, די ווילנער טרופע, בדצמבר 1920 . גם אימה של ליא, השחקנית דינה קניג, שיחקה בתפקיד לאה ב״הדיבוק״ באותה הפקה, לאחר שהצטרפה ללהקה . ליא שיתפה אותי

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר