1 מבוא: לעשות חיילים

עמוד:14

14 טלי זילברשטיין ובשכנים הערבים . לקראת המעבר מקולנוע עברי לישראלי, בין מלחמת העולם השנייה למלחמת העצמאות, הוסט הדגש לניצוֹל השואה והעולה החדש, שנקרא להתערות בארץ, או במילים אחרות להפוך לחלוץ . דוגמאות ניתן למצוא בסרטים עלילתיים רבים יותר כמו דמעת הנחמה הגדולה ( ג'וזף לייטס, 1946 ) , הבלתי לגאלים / לא תפחידונו ( מאיר לוין, 1947 ) , בית אבי ( הרברט קליין, 1947 ) . החיבור העמוק בין דמות החייל הדרמטית לסביבתה הישראלית מתבטא בעלייתה על הבמה ( תרתי-משמע ) בתקופת מלחמת העצמאות . במובן זה, הדמות והחברה שאותה היא מייצגת מקבלות את עצמאותן בו-זמנית . תופעה זו מתגלמת בעיקר בתיאטרון, 7 שלושת "מחזות תש"ח" : הוא הלך ב"טריומוויראט המחזות", 8 בשדות ( משה שמיר, 1948 ) , בערבות הנגב ( יגאל מוסינזון, 1949 ) ו הם יגיעו מחר ( נתן שחם, 1950 ) . מחזות אלה, שתיארו את חוויות הלוחמים במהלך המלחמה, התקבלו, מחד גיסא, בהתרגשות גדולה ( בעיקר שני הראשונים ) , ומאידך גיסא, במחלוקת ציבורית גדולה 7 . גור, פרקי המחזה המקורי , עמ' 29 . גור מציין שבנוסף על מחזות אלה, הועלו "כמה קומדיות מהווי מלחמת השחרור ומהווי הישראלי הכללי" בתיאטרון המטאטא, ו שומרי החומות של יהושע בר-יוסף בתיאטרון האהל . גדעון עפרת מוסיף את קילומטר 56 מאת משה שמיר מ- ,1949 ואת אם יש צדק של יגאל מוסינזון מ- ,1950 שלא הגיעו לבולטות והמרכזיות של שני מחזותיהם הידועים, ולמעשה נשכחו ( גדעון עפרת, הדרמה הישראלית , הוצאת צ'ריקובר והאוניברסיטה העברית, ישראל, ,1975 עמ' 26 ) . חיים שוהם מוסיף לרשימת "ראשוני המחזאות הישראלית" את אהרון מגד ויהודה האזרחי ( שוהם, הדרמה של "דור בארץ" , עמ' 19 ) . 8 . הוא הלך בשדות מינף את התיאטרון הקאמרי כתיאטרון הישראלי החדש, ו בערבות הנגב חילץ את תיאטרון הבימה מהמשבר שאליו נקלע בעקבות מסעו בארצות הברית בתקופת המלחמה ( גור, פרקי המחזה המקורי , עמ' ,8 18 ) .

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר