1 מבוא: לעשות חיילים

עמוד:13

13 ככה צריך לעשות חיילים יש לבדוק את סוגי הנושאים שבהם עוסקות היצירות, למשל נושאים חברתיים ופוליטיים רחבי יריעה לעומת התמקדות בחוויית היחיד ובסביבתו הקרובה . לבסוף ניתן לבדוק אם דמות מסוימת נוכחת בדרמה המקומית . אם דרמת המקור דלילה ומתמקדת בסוג מסוים של נושאים, בוודאי נמצא שנוכחות בה דמויות מסוימות ולא אחרות . עד כמה, אם כן, נוכחת דמות החייל על הבמה והמסך הישראליים, היכן ומתי ? 4 השנים שלפני קום המדינה לא התאפיינו בשגשוג המחזאות והקולנוע העבריים . אם הופיעו בהם דמויות יהודיות-עבריות 5 מקומיות ואקטואליות היו אלה המתיישבים החדשים, החלוצים . הדבר בא לידי ביטוי במחזות כמו האדמה הזאת ( אהרון אשמן, 6 1942 ) , שזכו בהתאמה לשם הקבוצתי "מחזות ההתיישבות" . דמויות הלוחמים הבודדות שהוצגו בתקופה זו היו שומרי האדמות שעליהן התקיימה ההתיישבות, במחזות תיאטרון כמו שומרים ( עבר הדני, 1937 ) או דן השומר ( ש' שלום, 1945 ) . הקולנוע של התקופה התמקד בעיקר ביצירה תיעודית, ודמויות חלוצים עמדו במרכז סרטים תיעודיים בולטים כמו זאת היא הארץ ( ברוך אגדתי, 1934 ) , עבודה ( הלמר לרסקי, 1934 ) , לחיים חדשים ( יהודה ליהמן, 1935 ) , ובסרטים עלילתיים בודדים כמו צבר ( אלכסנדר פורד, 1932 ) , שבו תואר המאבק המייסר של המתיישבים באדמה החרֵבה 4 . ישראל גור, פרקי המחזה המקורי בישראל , במה 91 - ,92 ,1982 עמ' 7 . 5 . על הייצוג השונה של החלוץ באמנות הפלסטית הישראלית ראו גדעון עפרת, "עלייתו ונפילתו של החלוץ באמנות הישראלית", בהקשר מקומי , הוצאת הקיבוץ המאוחד, תל אביב, 2004 . 6 . לפי הגדרת גרשון שקד אצל חיים שוהם, הדרמה של "דור בארץ" ( אתגר ומציאות בדרמה הישראלית ) , הוצאת אור-עם, ישראל, ,1989 עמ' 15 .

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר