1 מבוא: לעשות חיילים

עמוד:10

10 טלי זילברשטיין בחדר, הבנות יצאו, ועד היום איננו יודעות מה קרה בחדר . אבל הייתה החלטה . שנים אחר כך כתבתי את התסריט לסרט הגרעין הקשה 1 הסרט, שמסגרת עלילתו מתרחשת ב- ,1993 מגולל את ( 1999 ) . סיפור פגישתן המחודשת של שבע דמויות, גברים ונשים צעירים, עשר שנים לאחר שירותם הצבאי המשותף בתחילת שנות ה- 80 . הדמויות עסוקות בשאלה : מי אנחנו, לאור מי שפעם היינו ? התהייה "מי היינו" מטילה אותם אל ימיהם כבוגרים צעירים, חיילים בזמן מלחמת לבנון הראשונה . במהלך פגישה שאורכת לילה אחד חוזרים השבעה, צעד אחר צעד, אל לב התקופה המכוננת של חייהם, בה טמונה טראומה שממנה עדיין לא השתחררו . אירועי הלילה, וסיומו במיוחד, משיבים את חוויית הטראומה בעוצמה כפולה ומכופלת ; במקום להשתחרר ממנה, הם נשבים בה לעולם . סיפורם של השבעה, למרות עוצמתו האישית והרגשית ולמרות שייכותו לדור ספציפי, דור מלחמת לבנון הראשונה, אינו סיפור ייחודי . זה הסיפור של כולנו, סיפור חוצה דורות ומעצב זהות . הרגע שבו מכוּננת דמותנו כדמות חייל, או חיילת, הוא רגע מפנה, רגע דרמטי . כתיבת תסריט, בימוי סרט או גילום הדמות כשחקן, כשחקנית, הם דרכים דרמטיות יצירתיות לבחון את דמות החייל, את משמעותה האישית והחברתית הנקודתית . אולם היכן נטועה החוויה הנקודתית ? מה עברה דמות החייל הדרמטית, מה עבר עליה, עד התמודדותי עמה בסוף שנות ה- 90 ? לאחר הבדיקה היצירתית, מגיע זמנה של ההרחבה המחקרית : מה הן שלל הבחירות הדרמטיות שעמדו בפני היוצרים לאורך השנים ? אילו בחירות נעשו, וכיצד 1 . מפיק ובמאי : ענר פרמינגר ; סיפור : טלי זילברשטיין ; תסריט : טלי זילברשטיין וענר פרמינגר ; צילום : איתי ולדמן ; עריכה : טובה אשר ; מקליט : תולי חן ; מוזיקה : יוסי מר חיים ; שחקנים : מיכה סלקטר, שרון מלכי-שמש, יגאל זקס, אורנה כץ, אייל נחמיאס, אירית סוקי, רועי ששון .

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר