1 על קיפאון ושינוי בתחומי החינוך העל־יסודי בישראל

עמוד:10

10 יצחק קשתי מטרתו של חיבור זה לבחון אחדים מהגורמים החברתיים והפוליטיים בישראל אשר משפיעים בכיוון של שינוי או בלימת השינוי בחינוך העל-יסודי . השינוי בבית הספר, שאליו אנו מכוונים, הוא בעיקר במבנהו ובמכוּונותו החינוכית והחברתית . לבסוף נשאל את השאלה : האם צפויים שינויים בחינוך העל-יסודי - מקיפים מאלה שחלו בו עד כה ? בחינת הקשר בין משתנים חברתיים לבין משתנים הקשורים במערכת החינוך מעוררת קשיים . האפשרות, לדוגמה, להצביע על קשר ישיר בין תהליכים של שינוי חברתי כולל או מיוחד לבין 3 יתרה מזאת : גם השתנותם של ארגוני חינוך הנה מוגבלת למדי . להתמיד במסגרות לימודיות על-יסודיות ; ( ב ) כמעט כל בני הקבוצה הזאת הם בני עדות המזרח המצויים, ברובם, במצוקה כלכלית ; ( ג ) בני הנוער במצוקה מתחנכים בדרך כלל בנפרד מבני הנוער האחרים ; ( ד ) ממדי ההכוונה של בני נוער במצוקה למסגרות, המוליכות לחינוך גבוה, הם בלתי מספקים . פרס ( פרס, י . יחסי עדות בישראל . תל אביב : ספריית פועלים ואוניברסיטת תל אביב, ,1976 עמ' 114 - 117 ) עומד על כך שלמרות המגמה הכללית של גידול השתתפות בני עדות המזרח בכל מסגרות החינוך בישראל, הרי שייצוגם במערכת החינוך הוא דמוי פירמידה : ככל שהשלב החינוכי גבוה או מתקדם יותר, כן פוחת בו שיעורם של בני עדות המזרח . בעוד שהפער בחינוך היסודי, שהיה ניכר ביותר בשנות ה- ,50 נוטה להיסגר, ממדי הפער בחינוך העל-יסודי נשארים יציבים למדי . ראו גם פלד, א . ( עורך ) , החינוך בישראל בשנות ה- 80 . ירושלים : משרד החינוך והתרבות, 1976 . 3 . איזנשטדט ( איזנשטדט, ש . נ . "חינוך ומודרניזציה" . בתוך חינוך ונוער . ירושלים : ביה"ס לחינוך, האוניברסיטה העברית, 1965 עמ' 26 - 49 ) עומד על כך שדפוס ההיצע והביקוש של שירותי החינוך בתהליך המודרניזציה משתנה . ארגוני החינוך מצויים בתהליך שינוי מתמיד . רוברטס ( Roberts, B . " Education, urbanization, and social change" . In Brown, R . ( ed . ) , Knowledge, Education, and Cultural Change . London : Tavistok , 1973, pp . 141 - 162 ) מוסיף : למרות שהמערכת החינוכית

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר