פתח דבר

עמוד:13

13 פתח דבר במרחב לא פורמלי אחר . להלן אסקור כמה מודלים עיקריים המבוססים על תפיסות ואידיאיות ביחס לשאלה מהי חונכות, ועם זאת יש להניח שבתהליך מימוש פרקטי של מודלים אלה או אחרים מתרחשת זליגה של רעיונות ותהליכים בין המודלים השונים . 1 . המודל המסורתי מונחה על פי תפיסה שבה החונך הוא ותיק, בעל ניסיון מקצועי וידע תיאורטי, והמתחנך הוא צעיר, חסר ניסיון ומקבל באופן פרקטי עצות והצעות כיצד לפעול . מוקד עבודת החונכות הוא בידע המועבר מבעל הידע לחסר הידע . המבנה הוא היררכי, בדומה לאומן ולשולייתו . בתחום מערכת החינוך המוקד הוא העדפת הידע המקצועי שנתון בידי החונך וכולל ידע בתכנים, ידע בדרכי הוראה, ידע בניהול לומדים ועוד ( 2019 Wexler, ) . 2 . המודל השיתופי השוויוני משקף סיטואציות של חונכות שבהן מתקיימת למידה הדדית - האחד לומד מהאחר . החונך לומד יחד עם הנחנך את התכנים המקצועיים המשותפים להם . כאשר התכנים מתחדשים, הם לומדים יחד, וכאשר התכנים מוכרים להם, הם מגלים בהם היבטים חדשים ואף יוצרים ידע משותף חדש . בסיטואציות החניכה השוויונית היחסים הם הדדיים ומתקיימים בהקשבה הדדית ואמפתיה ( 2016 Goff, ) . 3 . המודל ההומניסטי מתנהל מתוך תפיסה הומניסטית שמטרתה להביא לידי התפתחות והעצמה של המודרך . מודל זה עוסק בשאלות של העצמה והבניית זהות מקצועית, וברמה הארגונית של הבנה מעמיקה של המבנה הארגוני . כמו כן הוא עוסק בסוגיות הנוגעות לתרומת החונכות לחונך, לנחנך ולמערכות הארגוניות שבהן החונכות מתרחשת . המוקד הוא אישיותו של הפרט הנחנך, וההנחה היא שככל שתרומת החונכות תתמקד באישיות, כך כישוריו המקצועיים יתפתחו והנחנך יהיה בעל

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר