פתח דבר

עמוד:11

11 פתח דבר לפרקטיקה של חונכות מסורתית מהעבר הנחות על אודות מקומו של ידע ; פוקו טען כי הידע במהותו הוא מקור לסמכות ולשליטה ( פוקו, 2005 ) . על פי תפיסה זו, יחסי החונכות הוגדרו במושגים של פטרנליזם ותלות, ומקורם ביחסים מדרגיים ששררו בין החונך למתחנך, יחסים שנועדו לשמֵר את הסטטוס-קוו ואת ההיררכיה של הידע ככוח מקצועי וחברתי ( 2000 Darwin, ) . מאז, עולם החונכות התרחב ונעשה תחום תוכן גנרי - עולם מקצועי אוטונומי . מעיד על כך השימוש המושגי המגוון בתחום המקצועי : אימון, ייעוץ, ליווי, הדרכה והנחיה . המילים הנרדפות והמושגים הנרדפים מאפשרים לנו להבין שיש תפיסות שונות ואמונות שונות על אודות מבנה היחסים בין חונך לנחנך . לאלה אף מטרות מגוונות, בהן ללמד, להשפיע, לשנות, להצמיח ולהעצים, וניכר שהתחום נעשה מגוון וכחלק מעולם המקצועות ( 2016 West, ) . החונכות, כתחום תוכן מקצועי, משולבת ורווחת במקצועות מגוונים - בתחומי המקצועות הטיפוליים כפסיכולוגיה או עבודה סוציאלית בשלב הכניסה למקצוע חונכים או מדריכים מנחים את העוסקים בתחום המקצועי ( Lorenzetti, Halvorsen, Dhungel, Lorenzetti, Oshchepkova, Haile and Biscette, 2019 ) ; בתחומי הרפואה, בשלב ההכשרה וההתמחות, בעלי ותק מקצועי מלווים וחונכים את הבאים בשערי הרפואה ומלמדים אותם כיצד לנהוג על פי נורמות רפואיות ( 2017 Geraci and Thigpe, ) ; בתחומי האמנויות השונות ותיקים מלמדים צעירים כיצד מציירים על בד קנבס, כיצד מנסרים או מנגנים מוזיקה ( 2015 Torsney, ) ; בעולם הספורט המאמן האישי, בדומה לחונך, מסייע לספורטאי לטייב הישגים ( McQuade, Davis and Nash, 2015 ) ; בתחומי ההנדסה והטכנולוגיה העובדים החדשים מלוּוים באנשי מקצוע ותיקים ( בנטור, זוננשיין, נווה ודיין, 2019 ) ; בתחומי השיווק, המסחר והעסקים ותיקים מלמדים צעירים כיצד ניתן להשיג תוצרים ולהגיע להישגים בתחום ( 2006 Cull, ) ; לאורך הלימודים האקדמיים מתקיימת חונכות על ידי אנשי סגל ; ובחיים

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר