מבוא מדיניות הכשרת המורים הערבים בישראל: התביעה לייחוד לאומי ופדגוגי

עמוד:14

14 מבוא מסגור בעיות החינוך הערבי וצמצומן לכדי "סגירת פערים" בלבד, או שמא יש לומר ניהול פערים, היות שאין תוכנית לסגור אותם בטווח הנראה לעין, משעתקת שוב מדיניות חלקית, קצרת טווח וחסרת הלימה לצרכים הפנים – חברתיים בחברה הערבית בישראל . מדיניות זו לוקה בהעדר ראייה מערכתית כוללת של חינוך בקרב מיעוט לאומי וילידי אשר רוצה להיות מעורב בניהול ובקביעת התכנים של החינוך הניתן לדור הצעיר בקרבו . חשוב מכול, ההתמקדות בסגירת פערים בלבד יוצרת שיח אינסטרומנטלי אשר משעבד את מטרות החינוך הערבי ואת יעדיו הפדגוגיים לשיח של תפוקות, תוצרים והישגים, שתכליתו לשפר את איכות המורים ולטפח את ההוראה הבית – ספרית ככלי המרכזי לסגירת פערים . ההתמקדות באיכות ההוראה היא אכן משימה מתבקשת בהקשר של החינוך הערבי ומגמה גלובלית כמו שציינו, אלא שיש להתייחס אליה בזהירות היות שהיא עלולה לשמש כסות להתעלמות הנמשכת מאז קום המדינה מהאינטרסים האסטרטגיים של מערכת החינוך הערבי . האינטרסים האסטרטגיים של החינוך הערבי, על פי יוסף ג'בארין ואיימן אגבאריה ( 2010 ) , כוללים א . יצירת שוויון מלא בחלוקת המשאבים החומריים והסימבוליים, לרבות משאבים לתשתיות, כוח אדם ופיתוח תוכניות לימוד וספרי לימוד מקוריים בשפה הערבית . ב . מתן הכרה משמעותית בסיפור ההיסטורי – התרבותי של המיעוט הערבי – פלסטיני בישראל ובבעיות החברתיות הייחודיות לחברה הערבית . ג . ביסוס שותפות אמיתית של אנשי מקצוע ונציגי ציבור ערבים בהתוויית המדיניות הפדגוגית ובניהול ענייני הציבור הערבי . ד . קידום איכות החינוך הערבי, לרבות איכות ההוראה ורמת ההישגים של התלמידים . מכאן עולה שאיכות החינוך היא אכן אינטרס חשוב, אך לא בלעדי . יתר על כן, אסור שההתמקדות באיכות החינוך, שהיא לרוב ברמה הבית – ספרית, תפחית מחשיבות שאר האינטרסים שהם מערכתיים ומבניים יותר . באופן יותר ספציפי, אסור שהדיון באיכות המערכת הבית – ספרית בחינוך הערבי תביא לידי התעלמות מהצורך ברפורמה יסודית ומקיפה בהכשרת המורים הערבים . מבחינה זו, הספר שלפנינו הוא ניסיון למסגר את הדיון על החינוך הערבי באופן אחר, כדיון עקרוני שנוגע למידת חופש התרבות שניתן למיעוט הערבי – הפלסטיני בבחירת הזהויות שלו ובקביעת הערכים שעל פיהם הוא רוצה לחיות ולחנך את הדורות הבאים . כמו כן, הספר מנסה למקד את השיח הציבורי והאקדמי על החינוך הערבי בכיוון חדש יחסית, שעדיין לא קיבל די תשומת לב מחקרית . בהקשר הזה, הספר קורא למעצבי מדיניות החינוך בישראל ולמקבלי ההחלטות לראות בהכשרת המורה הערבי, בין שהיא מתקיימת

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר