מבוא מדיניות הכשרת המורים הערבים בישראל: התביעה לייחוד לאומי ופדגוגי

עמוד:13

13 הכשרת מורים בחברה הפלסטינית בישראל אחת הדוגמאות הבולטות מהשנים האחרונות להשתלטות שיח ההישגיות הוא הצהרת המדיניות של שר החינוך, גדעון סער, שממשלת ישראל מאמינה בחינוך, ושבין יעדיה המרכזיים שיפור הדירוג של ישראל במבחנים הבינלאומיים ( 2009 ) . הצהרה זו מתמקדת בעיקר בקידום המצוינות, שיפור ההישגים והעלאת איכות ההוראה, לצד חיזוק החינוך לערכים ציוניים, יהודיים, דמוקרטיים וחברתיים . כאן המקום לציין שההצהרה כללה התייחסות שולית לחינוך הערבי תוך כדי נגיעה בצורך לשפר את ההישגים הלימודיים בקרב "דוברי ערבית", כלשון התוכנית, במבחנים ארציים ובינלאומיים ( שם, 11 ) . ההצהרה התעלמה במופגן מצורכי החינוך הערבי לחינוך ערכי שייגזר מעולמם, תרבותם וזהותם הלאומית של התלמידים והמחנכים הערבים ( ג'בארין ואגבאריה, 2010 ) . ההתייחסות המוגבלת של גדעון סער לחינוך הערבי בהיבט ההישגי התפוקתי, על שוליותה ואומללותה, היא סימן לא רק לשוליות החינוך הערבי ולמיקומו הנמוך בסדר העדיפויות של משרד החינוך, אלא גם לאופן שבו המשרד הזה ממסגר את בעיותיו של החינוך הערבי כבעיה של "צמצום פערים" . לשיטתו של משרד החינוך, יש פער בין התלמידים הערבים והיהודים המשתקף בהישגים נמוכים בציוני בחינות המיצ"ב והמבחנים הבינלאומיים, ציוני מבחני הבגרות ואחוז העומדים בתנאי הסף לקבלה למוסדות להשכלה גבוהה . את הפערים האלה אפשר לצמצם באמצעות השקעה בשעות תגבור וליווי על ידי מומחים בבתי הספר וביישובים הערביים, לרבות הפניית יותר משאבים לשיפור ההוראה בבתי הספר, ובייחוד שיפור לימודי השפה 2 מן הסתם אלה פעולות חשובות כשלעצמן, אך יש בהן סכנה שלהערבית . צמצום המעורבות בחינוך הערבי לכדי פעולות ארעיות שאינן יוצרות יחדיו מדיניות קוהרנטית ותוכנית מערכתית כוללת . המיצ"ב ( מדדי היעילות והצמיחה הבית ספרית ) של שנת תש"ע בכיתות ה' ובכיתות ח' מלמד שבבכל ארבע השנים תשס"ז - תש"ע נמצאו בעקביות פערים בהישגים, אשר מראים שהישגיהם של תלמידים דוברי עברית גבוהים מהישגי עמיתיהם דוברי הערבית בכל שלושת תחומי הדעת - מדע וטכנולוגיה, אנגלית ומתמטיקה . 2 . ראו, לדוגמה, את הפעולות המתוכננות על ידי משרד החינוך בתוכנית החומש למגזר הערבי, הבדווי והדרוזי : - http : / / cms . education . gov . il / NR / rdonlyres / C44 E85 A1 F - 4595 - 83 ED - 75249 CBA26 AF / 123411 SikumTochnitHacomeshTashsatMos 555 he2 . ppt # 1

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר