מבוא מדיניות הכשרת המורים הערבים בישראל: התביעה לייחוד לאומי ופדגוגי

עמוד:12

12 מבוא מצטמצמות עד כדי יצירת האחדה וסטנדרטיזציה בדפוסי ההכשרה במוסדות האלה ( 2008 Loomis, Rodriguez & Tillman, ) . בישראל הפכו ציוני מבחני ההערכה הבינלאומיים ומבחני המיצ"ב והבגרות לעיסוק העיקרי של מערכת החינוך . בהקשר הזה, דו"חות הרשות הארצית למדידה והערכה ( ראמ"ה ) בנוגע להישגי התלמידים של ישראל במבחנים הבינלאומיים השונים מראים בבירור שבשעה שהישגי התלמידים היהודים ממקמים אותם בשערי הכניסה ל"עולם הראשון" של הארצות המפותחות, הישגי התלמידים הערבים מציבים אותם עמוק ב"עולם השלישי" ( בן – דוד, ,2010 2011 ) . התמונה הכוללת המצטיירת היא שבאופן עקבי יש פערים בהישגים, אשר מצביעים על כך שהישגיהם של תלמידים דוברי עברית גבוהים הרבה יותר מהישגי עמיתיהם דוברי הערבית בכל תחומי הדעת, לרבות מדע 1 וטכנולוגיה, אנגלית, מתמטיקה ורכישת שפה . 1 . לדוגמה, ובלי להיכנס לפירוט רב מדי, ממצאי מחקר הטימס - Trends in International Mathematics and Science Study ) TIMSS ( - מ – 2007 שנערך ב – 49 מדינות ( ובשבע מחוזות במדינות מסוימות ) מראים שממוצע ההישגים במתמטיקה ומדעים בישראל של דוברי הערבית לא רק שהוא נמוך מהממוצע של עמיתיהם דוברי העברית, אלא גם נמוך מהישגיהם של התלמידים בכמה מדינות דוברות ערבית שנכללו במחקר ( במתמטיקה נמוך מלבנון, ירדן ותוניס, ובמדעים נמוך מסוריה ואיראן ) . ממצאי מחקר פיזה ( The Programme for International Student Assessment ) PISA , אשר בדק מחקר בינלאומי לבדיקת תלמידים בני 15 באוריינות קריאה, מתמטיקה ומדעים, מדרגים את ישראל במקום ה – 36 מבין 64 המדינות שהשתתפו במחקר ; ממוצע ההישגים של דוברי העברית, תיאורטית, מציב אותם במקום ה – 17 במדרג המדינות, ואת דוברי הערבית, תיאורטית, במקום ה – 57 . הישגי ישראל באוריינות מתמטיקה בישראל מדרגים אותה במקום ה – 41 . דוברי העברית, תיאורטית, נמצאים במקום ה – 36 במדרג המדינות, ודוברי הערבית, תיאורטית, במקום ה – 61 . באוריינות מדעים ישראל נמצאת במקום ה – ,41 ואילו דוברי העברית, תיאורטית, במקום ה – a 38 במדרג המדינות ודוברי הערבית, תיאורטית, במקום ה – 59 . ב – 2006 נערך מחקר פירלס - Progress in International Reading Literacy Study ) PIRLS ( - ב – 45 מדינות ומחוזות . ציון אוריינות הקריאה של כיתות ד' בישראל הוא 512 . על פי הציון הזה, ישראל ממוקמת במקום ה – 27 מבין 40 המדינות שהשתתפו במחקר ( ובמקום ה – 31 מבין סך כל 45 המדינות והמחוזות ) . הציון הממוצע של דוברי העברית הוא ,548 ממוצע ההישגים של דוברי העברית נמוך רק בחמישית סטיית תקן מהממוצע של המדינה המובילה . ממוצע ההישגים הזה מתאים למקום ה – 11 במדרג קבוצת המדינות והמחוזות המשתתפים . הציון הממוצע של דוברי הערבית הוא ,428 ממוצע ההישגים של דוברי הערבית נמוך ב – 4 . 1 סטיות תקן מהממוצע של המדינה המובילה . הממוצע הזה מתאים למקום ה – 40 במדרג המדינות והמחוזות המשתתפים . סיכום ההישגים במבחני

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר