הקדמה

מתוך:  > אימת הנפילה > הקדמה

עמוד:14

14 אלינה שלקס מנטליים ראשניים" . אנו מצליחים להתמצא במצבים פרימיטיביים, מוקדמים או גולמיים אלו בעזרת הכלים האינטואיטיביים שהתפתחו בעיקר במסגרת תצפיות פסיכואנליטיות בתינוקות, כפי שעיצבה לראשונה הפסיכואנליטיקאית הקלייניאנית אסתר ביק ( Bick ) במרכז טביסטוק בלונדון . כלים אלו - המזכירים במובן מסוים את הסקסטנט, המצפן המגנטי, הגירוסקופ, הרדאר והסונאר - עזרו להנחות ולהעשיר את הפרספקטיבות הקלייניאניות בעבודות של דונלד ויניקוט ( Winnicott ) , ווילפרד ביון ( Bion ) , דונלד מלצר ( Meltzer ) , פרנסס טסטין ( Tustin ) ושלל חסידיהם ברחבי העולם . שלקס מצוידת בכלים רבים מסוג זה, והם משמשים אותה להבין לעומק את הנפש הפרימיטיבית . החשיבה המתוחכמת והכתיבה היצירתית שלה נשענות לא רק על ניסיונה הקליני, אלא גם על אומנויות התיאטרון והקולנוע, יצירות מתחום הציור והצילום, כתבים פואטיים ופילוסופיים, מיתוסים של ילדות ונרטיבים ספרותיים . היא מתבוננת לא רק על המפגשים הקליניים שלה עצמה, אלא גם על אלה של עמיתיה ושל תלמידיה . תשומת הלב שלה לאטימולוגיה, למשחקי מילים ולמטפורות, בשפה האנגלית ובשפות נוספות, מקרבת אותה אל הלא-מודע, ובעזרת הכלים הללו היא עושה "זום-אין" המעשיר עוד יותר את תפיסתה את הנוף הנפשי, שאותו היא שואפת למפות אצל כל אחד מהמטופלים המתוארים בפרקים שלהלן . שלקס היא חוקרת ללא חת . היא מתעמקת בחוויות קדמוניות של הישמטות, של נפילה אין-סופית, של אובדן צורה ודמות ושל התמוססות לכדי מצבים של חוסר קיום . היא מכבדת את הצורך להתגונן מפני האֵימוֹת הבלתי ניתנות לחשיבה הללו, ואכן היא מקדישה להן מחשבה ובכך הופכת אותן לאֵימוֹת שניתן לסבול ובסופו של דבר אף לחיות עימן . היכולת היצירתית של שלקס לתאר אין-ספור יצירות אומנות, סיפורי ילדים וסרטים, כמו גם יצירות ספרות קלסיות ועכשוויות,

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר