מבוא

עמוד:12

12 איאד זחאלקה בקשרים עם בנקים ועם חברות ביטוח הגובים ריבית מהלקוחות ומשלמים להם ריבית ? האם מותר להפקיד בהם כספים נושאי ריבית ? האם מותר להסדיר ביטוח חיים וביטוח רכוש ? כיצד יש לנהוג ברווחי הריבית ובפיצויים ? האם מותר לקבל משכנתה בריבית לרכישת בית כשאין ביכולתו של מוסלמי לממן בעצמו רכישת בית ? חכמי ההלכה המודרנים חלוקים ביחס לדרך התמודדותם של המיעוטים המוסלמיים במערב עם סביבתם ועם תנאי החיים, 6 הסלפים דוחים כל וכל זרם הלכתי מתמודד עמם בדרך משלו . אִגְ'תִהַאד שנועד לחדש את ההלכה כדי להתאימה לנסיבות חייהם של המיעוטים המוסלמיים . הם טוענים שעשייה זו היא בִדְעַה, יצירה חדשה מגונה אשר אסורה בתכלית האיסור . לדידם של הסלפים, ההתמודדות של המוסלמי צריכה להיות בעצם השמירה על ההלכה ועל דת האסלאם כפי שהן, תוך כדי היבדלות מהסביבה, הינתקות מהחברה הכללית והסתגרות בחברת המוסלמים בלבד . להבדיל מהסלפים, חכמי ההלכה של הזרם הוַוסַטִי סבורים שהמיעוטים המוסלמיים זקוקים לפִקְה חַ'אצ, הלכה מיוחדת המבוססת על אִגְ'תִהַאד שרעי נכון, אשר מתחשבת במקומם, בזמנם, בצורכיהם ובנסיבותיהם המיוחדות . הם גורסים שמצבם של המיעוטים המוסלמיים קשה ממצבם של המוסלמים האחרים בשל תנאי הסביבה הלוחצים ובשל הפיתויים הרובצים לפתחם, ושאין ביכולתם של מיעוטים מוסלמיים לכפות את דיני ההלכה שלהם על החברה שבה הם חיים . לכן על המוסלמים להתמודד עם החברה מסביבם בהתאם לתקנותיה ולחוקיה, גם אם הם סותרים בחלקם את ההלכה המוסלמית . לכן, ועל פי התפיסה של עולמיות 6 . על הזרמים האסלאמיים השונים - הסלפי, הוַוסַט י והליברלי - וגישותיהם ראו דיון רחב בפרק 1 .

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר