מבוא - השוויון כמיתוס מודרני פעיל

עמוד:14

14 שלמה זנד זהים או חופפים . יש גם שוני בשימוש במושג בתקופות ובמרחבים גיאוגרפיים שונים . לדעתי, מן הראוי להתחיל ולהבין את המושג "שמאל", בדיוק כמו המושג "הון", לא כ"דבר" או כ"מהות" אלא הרבה יותר כיחס בין דברים, וכן כתופעה שמשמעותה תמיד יחסית . לכל שמאל יש ימין, כשם שלצידו של כל ימין מתקיים שמאל משלו . יחסיות זו השתנתה לא מעט במאתיים השנים האחרונות . בהופעתם הראשונה של המונחים "שמאל" ו"ימין" הייתה לא מעט מקריות . ב- 28 באוגוסט ,1789 באספה המכוננת בפריז, שהוקמה בעקבות פרוץ המהפכה הצרפתית, עלתה הסוגיה בדבר שימור זכות הווטו של המלך אל מול החלטות נבחרי האומה . אלה שהתנגדו להצעה הצטופפו בצד שמאל של האולם, ואילו אלה שתמכו בווטו המלכותי התרכזו במושבים מצד ימין . אך נדרשו עוד שנים אחדות כדי שהחלוקה תתקבל בחוגים רחבים ותהפוך למשמעותית . מה היו הקריטריונים הראשונים לסיווג, והאם רק בשלב היסטורי זה נוצרה בכלל תופעת ה"שמאל" בעולם ? מושגים בשפה משתרשים כאשר תופעות חדשות מתהוות . אך אין פירוש הדבר שרגע לידתם תואם וחופף לחלוטין את תאריך היווצרותה של התופעה . כדי להבהיר זאת קצת יותר, עליי לעמוד על הזיקה בין המילה החדשה לבין מושג יסוד מרכזי נוסף שהלך וכבש לו מקום בתודעה האנושית . בכוונתי בחיבור זה לכרוך את הופעתו של השמאל בעת המודרנית עם התגבשות המונח "שוויון", שאף הוא תמיד יחס בין "דברים" הנבדלים זה מזה ולא "דבר" כשלעצמו . במהפכה הצרפתית, ה"שוויון", לצד ה"חירות" וה"אחווה", היה אחד משלושת הערכים שהועלו על נס על ידי המתקוממים . ה"חירות" כמובן קודמת בשילוש המהפכני, אך תביעה זו הרבה פחות חדשה, באופן יחסי . היא הייתה מוכרת מאז הציוויליזציה הים תיכונית העתיקה . אָרִיסְטוֹ כבר דן בה בפרוטרוט במאה ה- 4 לפנה"ס ( הוא גם עסק בשוויון אך רק בין האדונים בעלי החירות ) ,

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר