1 מבוא

עמוד:14

14 קהילות מקוונות ( הטעם הנבחר, אגב, היה ביצים ובייקון ) . בישראל, חברה למוצרי תינוקות הקימה קהילות של הורים טריים ועתידיים, המספקות מידע בנושא הורות . החברה משתמשת בקהילות אלה על מנת לבדוק היתכנות ייצור של צעצועים 2 או אביזרים חדשים לתינוקות . לבסוף, קהילה מקוונת כקבוצת מיקוד מעניקה לחברה מסחרית את האפשרות לערוך מחקר מתמשך על קהל הצרכנים שלה, בניגוד למפגש חד – פעמי . לדוגמה, כותבים ומפיקים של סדרות טלוויזיה יכולים לעקוב אחר ההתרחשויות בפורום המעריצים של הסדרות, לבדוק את תגובות הגולשים ולדעת איזו מהדמויות אהובה ואיזו מהן שנואה, מי מהשחקנים נחשב אמין ומי נחשב גרוע, האם העלילה מעניינת ולאיזו התפתחות הגולשים מצפים ( ראו 1995 Baym, ) . היתרונות הכלכליים הגלומים בשימוש בקהילות מקוונות כקבוצות מיקוד מעודדים גופים מסחריים ואחרים לנקוט שיטה זו במגוון תחומים, החל בהוצאות ספרים שבודקות תגובות לספרים ואפשרויות לתרגם ספרים חדשים, חברות נסיעות שבוחנות יעדים קיימים וחדשים, יצרנים שבודקים פיצ'רים חדשים למוצריהם ומבקשים מחברי הקהילה להשתתף בבדיקות ובסקרים לפני הוצאת מוצרים לשוק, וכלה בפוליטיקאים ובגופי ממשל המבקשים לבחון תגובות אפשריות של "קהל הבית" שלהם . בכל המקרים האלה אפשר לקבל משוב מקהל היעד על המצב הקיים, ללמוד במישרין את התגובות למצב זה ולתרחישים עתידיים וכך לשקול את כדאיותם של צעדים שונים . ( 2 ) קהילות מקוונות כזירה לחשיפת כוכבים : עוד תפקוד נפוץ של קהילות מקוונות הוא כסביבה לחשיפת "כוכבים" . קהילות מקוונות שונות עשויות לשמש קרש קפיצה לאנשים השואפים להתקדם ואינם מצליחים לפרוץ אל לב העשייה באמצעים המקובלים . תפקוד זה בולט בתחומי היצירה . לדוגמה, מוזיקאי מתוסכל שאינו מצליח לפרוץ אל התודעה יכול לפרסם את יצירותיו בקהילה מקוונת ולצבור הצלחה בקרב חבריה . במקרים אלה ניתן לדמות את המעורבות בקהילה המקוונת כהשתתפות במבחן בד מול עיניהם הבוחנות של מביני עניין רבים . בנסיבות הנכונות, הדרך משם להצלחה עשויה להיות קצרה : חברי הקהילה - בהם אנשי מקצוע מהתחום ובכלל זה "ציידי כישרונות" - עשויים להפיץ את הבשורה על התגלית החדשה בקרב חבריהם, ומשם פרסומו של האמן יכול לצבור תאוצה . על מנת שהקהילה תוכל לתפקד כסביבה לחשיפת כוכבים צריך להיות לה מנגנון שיאפשר "הצפה" של הכישרונות כלפי מעלה . דוגמה מפורסמת

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר