1 מבוא

עמוד:13

13 מבוא קבוצות מיקוד מכילות משתתפים בעלי פרופיל סוציו – דמוגרפי שתואם את צורכי המדגם, ולרוב הן מונחות על ידי מנחה מקצועי . הקושי העיקרי הוא בגיבוש קבוצת המיקוד עצמה : יש למצוא את האנשים המתאימים לקבוצת המיקוד, לגייסם ולתגמל אותם . למרות היתרונות שקבוצות מיקוד מציעות לעסקים, מדובר בתהליך יקר שדורש תכנון והשקעה, זמן ומשאבים כספיים . בהקשר זה, קהילות וירטואליות ממוקדות והומוגניות המתפתחות על בסיס תחום עניין משותף עשויות להפוך למאגר מפולח של קהל היעד הדרוש למחקרי שוק . שימוש בקהילות מקוונות לצורכי קבוצות מיקוד יכול לסייע בקבלת החלטות עסקיות בדרך יעילה ( 1997 Hagel & Armstrong, ) . היתרון הבולט של קהילות מקוונות כקבוצות מיקוד הוא בהיותן מאגר מפולח של קהל היעד הייחודי הדרוש למחקר . בשל העובדה שבקהילות מקוונות מתרכזים חברים בעלי פרופיל ייחודי, ניתן לפנות אליהם ולבצע מיקוד בקרב חברי הקהילה העונה בדרך הטובה ביותר לפרופיל העסקי של המוצר . יתרון זה הולך ונעשה משמעותי ככל שהקריטריון הנדרש לפילוח קבוצת המיקוד אזוטרי יותר והופך את עלות גיבוש קבוצת המיקוד מחוץ לרשת ליקרה יותר, אם בכלל אפשרית . ריבוי הקהילות המקוונות והמספר הרב של החברים ותחומי העניין בהן מאפשרים לאתר בקלות יחסית קהילות התואמות את הקריטריון הנדרש למחקר . כך שני הצדדים יוצאים נשכרים : היצרן משקיע מינימום משאבים בקבוצת המיקוד ומקבל תמונת מצב קונקרטית בנוגע לכדאיות הייצור ( וגם לקוחות פוטנציאליים ) , וחברי הקהילה מקבלים מידע על מוצר שקשור לתחום עניינם ואף עשויים לקבל תגמולים עבור הייעוץ לגביו . השימוש בקבוצות מיקוד מקוונות מעניק לחברות מידע בלתי אמצעי על צורכי הלקוחות . לדוגמה, חברות צעצועים משתמשות בפורומים של ילדות 1 חברות החובבות מותג בובות כקבוצת מיקוד לעיצוב הבובות הבאות בסדרה ; בגדי ים מפרסמות מודעות בקהילות אופנה מקוונות ומבקשות מהגולשות לחוות את דעתן על בגדי הים . בשני המקרים החברות המסחריות משתמשות בקהילות מקוונות כקבוצות מיקוד מהמוכן . במקרים אחרים, כאשר אין בנמצא קהילה מקוונת התואמת במדויק את קריטריון הפילוח של קבוצת המיקוד, או כאשר החברה המסחרית זקוקה להשפעה רבה יותר על תוכני הקבוצה, היא עשויה ליצור בעצמה את הקהילה למטרותיה . דוגמה מפורסמת היא של חברת המזון דל מונטה ( Del Monte Foods ) , שבניסיון לשווק ארוחת בוקר לכלבים הקימה קהילה מקוונת בשם ILoveMyDog , שהתאספו בה 400 אוהבי כלבים כדי לחלוק עצות וסיפורים, ובין השאר להחליט על טעמה של ארוחת הבוקר

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר