1 מבוא

עמוד:12

12 קהילות מקוונות שאלותיהם מפי מספר רב של משיבים, העשויים לתקן ולעדכן זה את תשובותיו של זה עד ליצירת תשובה כוללת ושלמה . התמקצעות כאמור, קהילות מקוונות נבדלות מקהילות שאינן מקוונות בכך שאינן מוגבלות בגודלן, וההשתתפות בהן היא וולונטרית, על בסיס עניין משותף . שני מאפיינים אלה מובילים למאפיין השלישי של הקהילות המקוונות, והוא רמת ההתמקצעות שהן עשויות לעודד בקרב חבריהן . בהיות הקהילה המקוונת "מאגר כישרונות" שגודלו אינו מוגבל, ומטרת כל חבר שמשתתף בה היא להרחיב את הידע שלו בנושא המשותף, סביר להניח שהאנשים שמצטרפים לקהילות מקוונות, גם בקהילות שהן בעיקרן קהילות עניין ולא קהילות מקצועיות, יהיו "יותר מאשר חובבנים" . העיסוק המתמיד שלהם בתחביב והחשיפה למספר רב של חובבים כמותם עשויה להוביל להיווצרות קהילה של "חובבנים מקצועיים" ( pro - ams : professional amateurs, Leadbeater & Miller, 2004 ) , לצורך הפריה הדדית והתמקצעות גוברת של חברי הקהילה בנושא המשותף העומד בבסיס האינטראקציה ביניהם . חמישה תפקודים פוטנציאליים של קהילות מקוונות אם כן, קהילה מקוונת מאופיינת בהיותה קהילה בעלת פוטנציאל של מספר בלתי מוגבל של בעלי עניין בתחום כלשהו, המתקשרים באופן מתמשך . היווצרותן של קהילות גדולות של חברים מביני עניין המצטרפים לקהילה באופן וולונטרי היא תופעה ייחודית . להלן אעמוד בקצרה על חמישה תפקודים ייחודיים של קהילות מקוונות, המתרחשים בהן ביעילות ובמהירות לעומת קהילות מסורתיות . אתמקד בקהילות המקוונות כקבוצות מיקוד, ככלי לחשיפת "כוכבים", לתעדוף מידע ולגיוס פעילים, ואסיים בפוטנציאל הבעייתי של קהילות מקוונות כזרזים של הקצנה וקיטוב פוליטי וחברתי . ( 1 ) קהילות מקוונות כקבוצות מיקוד : במישור העסקי, קהילות מקוונות עשויות לתפקד כקבוצות מיקוד ( focus groups ) , שמטרתן לאפשר לעסקים לטייב את פעילותם על פי צורכי הצרכנים, על ידי חיזוי הביקוש הצפוי למוצר כלשהו בשלבים שלפני ייצורו והפצתו . באמצעות קבוצת המיקוד ניתן לחזות אם המוצר עונה על דרישות הצרכנים העתידיים ואם יהיה לו ביקוש בשוק .

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר