הקדמה

עמוד:11

11 סַבְּרָה הרוב-מיעוט בישראל תפקיד מכריע בהגדרת מרכיב חשוב בזהותם . בעוד שהפלסטינים החיים בתחומי הרשות הפלסטינית ובשטחים הכבושים מגדירים את הווייתם אל מול היסטוריה של פליטות, של מוכפפות למשטרים זרים ושל כיבוש צבאי, והפליטות היא גם חלק חשוב מהגדרת זהותם של הפלסטינים החיים בפזורה, הפלסטיניוּת של הפלסטינים החיים בישראל היא בעלת גוון שונה, חרף הגדרתם העצמית המשותפת כפלסטינים . הם פלסטינים שנולדו או נשארו בגבולותיה הגיאוגרפיים של פלסטין ההיסטורית כמיעוט תחת שלטון של רוב יהודי-ישראלי . ספר זה יגולל את סיפורם של שלושה דורות של אמנים פלסטינים בישראל . נציג הדור הראשון של אנשי תרבות ואמנות פלסטינית שפעלו בישראל הוא האמן עבד עאבדי, אשר למד במזרח גרמניה בשנות ה- 60 . לצדו פועלים בעיקר משוררים וסופרים מרכזיים : אמיל חביבי, אנטון שמאס, מוחמד עלי טאהא, סלמאן נאטור, סמיח אלקאסם ואחרים . חמשת האמנים בני הדור השני - וליד אבו-שקרה, אסד עזי, אוסמה סעיד, עאסם אבו שקרה ואבראהים נובאני - נבחרו מתוך קבוצה הכוללת לא יותר מעשרים אמנים אשר פעלו בשנות ה- 70 וה- 80 . החמישה הם האמנים הבולטים ביותר מבחינת העשייה האמנותית והצגתה בשדה האמנות בישראל . תשעת האמנים המייצגים את בני הדור השלישי - חנא פרח כפר בירעים, סאמי בוכארי, אחלאם שיבלי, ראידה אדון, סכנדר קובטי ורביע בוכארי, אניסה אשקר, ראפת חטאב ודוראר בכרי - נבחרו מתוך יותר מ- 300 אמנים צעירים אשר פועלים כאמנים פלסטינים עכשוויים בישראל . ככלל ניתן לומר שאותם מאפיינים של קבוצה קטנה זו מתקיימים ביצירתם רחבת ההיקף של רוב האמנים הפועלים כיום, ורק מפאת קוצר היריעה התמקדתי בקבוצה זו . עבד עאבדי יכול להיחשב "אבי" האמנות הפלסטינית בישראל . חמשת האמנים בני הדור השני המשיכו במובנים מסוימים את דרכו של עאבדי, ובמובנים אחרים פנו לכיוונים שונים . מעבר להבדלים בנטיותיהם ובטעמיהם האישיים, ובמקרים מסוימים לפער הדורות ביניהם, אראה כי הפנייה לכיוונים שונים גם נבעה מהתנאים שהשתנו במידת-מה ומהווריאציות בסביבות חניכתם וחִברותם בשדה האמנות הישראלי . לפי קריטריונים מסוימים, ולעתים קרובות גם לפי הגדרתם העצמית ופרקטיקות אוצרותיות ומחקריות שונות, הם ללא ספק שייכים לשדה האמנות הפלסטיני, אך במידה מסוימת הם הפכו לחלק משדה האמנות הקאנונית הישראלי . אולם גם כאן הם נותרים לא אחת בבחינת ה"אחר" של שדה זה, שבאמצעותו הוא מגדיר את ה"עצמי" שלו . מכל מקום,

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר