פתח דבר: החזרה לפילוסופיה

עמוד:12

12 אלן באדיו כתביו לאנגלית משנת 2000 לערך . אך מבין ספריו הרבים זלג 6 לכך מצטרף עתה תרגום תרגום אחד בלבד לעברית - אתיקה . הסמינר נושא השינוי המציע היכרות שיטתית עם הגותו היסודית 7 עוד בטרם החלתה על מקרים רבים שאתיקה היא אחד של באדיו, מהם . שיטתו של באדיו פורשת עולם משמעות, שעשוי להיות זר ( גם ) לקוראים המשכילים, עולם השאוב מריבוי מגוּון של מקורות ומציע לקוראיו משנה סדורה להבנתם, לכריכתם זה בזה ולהרהור בהם גם יחד . 1 הפופולריות של באדיו, בין אם היא מוצדקת ובין אם לאו, אל לה לטשטש את עובדת היותו פילוסוף במלוא מובן המילה . הוא פילוסוף בדיוק כמו אריסטו או קאנט, בזכות רצון בלתי מתפשר לָאמת המתבטא במערכת הגותית, מושחזת ועקבית . במובן זה הוא פילוסוף קלסי, אם נוכל להגות ממקום העתיד הרואה בהווה את עברו . הגותו של באדיו שואפת להעניק מענה לבעיות המרכזיות של הפעילות האנושית המוזרה, המערערת, אולם רבת החשיבות המכונה "פילוסופיה" . אך באדיו מפתיע בטענתו שפילוסופיה אינה מייצרת אמיתות ; אלו מיוצרות בפועל באמצעות ארבעה תהליכי- אמת מוחשיים המתנים את קיום הפילוסופיה : מדע, אמנות, אהבה ופוליטיקה . לפיכך תפקיד הפילוסופיה הוא לקשור אמת לסובייקט דרך נאמנות, בהנחה שאכן אפשר לחיות בָּאמת . אפלטון טען שבניגוד לסופיסטים ולרטוריקנים ( אותם היינו 6 . אלן באדיו, אתיקה : מסה על תודעת הרוע , תרגום : עדי אפעל, תל אביב : רסלינג, 2005 . 7 . ראו גם "אלן באדיו", בתוך : ג'ון לכט, 50 הוגים בני זמננו : מסוסיר עד ז'יז'ק , תרגום : איה ברויר, תל אביב : רסלינג, ,2009 מהדורה שנייה, עמ' 347 - 356 .

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר