פתח דבר: החזרה לפילוסופיה

עמוד:11

11 נושא השינוי שניתן לקלוט במדינתנו, או למשמעות מספר המתחסנים . אולם במעבר חד למספוּר איכותני ולא כמותני, באדיו טוען שיש לבחון לא רק את השינוי המספרי, אלא גם את ההיגיון של פעולת הספירה עצמה . אחד ממקורות המחשבה של באדיו, הפסיכואנליטיקאי ז'אק לאקאן, ביצע תפנית דומה ביחס לאהבה והיה הראשון שהשתמש 4 לכן באדיו אומר ש"בסופו של דבר, בשיטתיות במספור איכותני . 5 כל מה שאנו לומדים בסמינר זה איך לספור מאחד עד ארבע" . בניגוד לחזון השלילי של המאה ה- 20 שכלל הרס וחורבן רחבי היקף, ספר זה מציע חזון אחר, שהרי חלקה השלילי של הביקורת מוכר ונפוץ, אך חלקה החיובי והבונה נמצא מעבר לשלילה טהורה של דבר-מה קיים . בעקבות עמנואל קאנט, אבי הפילוסופיה הביקורתית, ביקורת היא גם שינוי אקטיבי ביחס בין האפשרי לבלתי אפשרי, ולא רק ההבחנה או ההפרדה הספקנית הקלסית בין הנכון לשגוי . צידה החיובי של הביקורת כולל יצירת אפשרות חדשה לתפיסת המציאות דרך ניסוח חוזר של השאלות החשובות והבסיסיות ביותר . במובן זה מפעלו של באדיו ( כמו גם אופיו ) חיובי מאוד ומזכיר יותר מכול את מה שמכונה "ביקורת בונה", לאו דווקא באופן מטפורי אלא באופן מוחשי : ביקורת שמהלכה הוא בניית יחסים חברתיים חדשים, מעשיים ומחשבתיים, דרך שינוי סדרי העולם הקיים וחוקי הופעתו . לאחר עשרות שנות פעילות מגוונת בצרפת, חדר באדיו לתודעה העולמית, כשהחל להתרומם מפעל הדרגתי של תרגום 4 . לאקאן השתמש במספור איכותני שלוש פעמים לפחות : בהצבתו את הסובייקט במקום של ה- 0 המוסתר על ידי הפער שבין 1 ( מסמן-העל S1 ) לבין 2 ( שרשרת מסמני הידע S2 ) ; בהולדה הסינתטית של "השלוש" בקשר הבורומאי בין משלבי המבנה הנפשי - RSI ובתפקיד האינסוף בהתענגות הנשית . 5 . שלומציון קינן, "הבעיה הראשונה שלנו הבוקר, היא הבעיה של אלוהים", הארץ , 2005 . 5 . 25 .

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר