פתח דבר: החזרה לפילוסופיה

עמוד:8

8 אלן באדיו לאי-אפשרותה, ולפיכך מקבלת את שינויה . החזרה למקורות ולראשית, לשאלות ולרעיונות הגדולים והקטנים, נראית הכרחית בעידן שבו הבלבול גדול ( למשל בין ימין ושמאל בפוליטיקה ) , הסכנות עצומות ( מביוגנטיקה עד לאקולוגיה ) וההזדמנויות ( לגאולה או לכליה ) יקרות מפז . הספר שלפניכם הולם את אמרת האנתרופולוג קליפורד גירץ 2 רעיון זה ש"אי-אפשר להגביה אל האמת מבלי לרדת לפרטים" . בא לידי ביטוי בתרגום סמינר שהעביר באדיו בשנת 2012 בבית הספר האירופי לתארים מתקדמים ( European Graduate School ) הממוקם בהרי האלפים השוויצריים . הסמינר ארך שישה ימים וכלל אחד-עשר שיעורים שנושאם העיקרי היה "שינוי" . מקצת השאלות שנבחנו בו הן : מהו שינוי ? האם הוא עדיף מקביעות ? מהם סוגי השינוי ? ולבסוף, מהו שינוי אמיתי ? שינוי הוא ללא ספק חידה, דבר מתמיה, רעיון בעייתי, תהליך מבלבל ומטרה מעורערת . הפוליטיקאים מבטיחים אותו, התעשייה מוכרת אותו והמדיה משווקת אותו . כל מה שנקשר לשינוי מעלה במהרה את אפשרות קיומו של שינוי נוסף, ומכאן רק מחריפה העמימות . אך אין ביכולתנו שלא לחשוב על שינוי ; או אז מתחוור לנו שיצירת שינוי היא בעיה ממשית . קשה להתעלם מחשיבותן של מחשבות על שינוי בתקופה לאקאן שחזר לפרויד, של לואי אלתוסר וחזרתו למרקס ושל סלבוי ז'יז'ק החוזר להגל . נוסף על כך זו מתקפה חזיתית נגד המטריאליזם הוולגרי שלפיו "המציאות היא חומר", ובאופן נרחב זו גם התקוממות נגד נטייתו הכללית של אותו מטריאליזם וולגרי לביסוס פיזיקלי ולא מתמטי, נטייה שביטא האסטרופיזיקאי סטיבן הוקינג, כשהצהיר בספר שכתב עם לאונרד מלודינוב, The Grand Design ( 2010 : 5 ) : "הפילוסופיה מתה", וטען ששאלות מטפיזיות על הוויית היקום ניתנות כעת לפתרון ניסויי ואמפירי . 2 . ראו קליפורד גירץ, עיונים באסלאם , תרגום : נעם רחמילביץ', תל אביב : רסלינג, ,2007 עמ' 9 .

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר