פתח דבר

עמוד:14

14 יצחק עזוז ממטרות הספר, ליצור תובנות סבירות לגבי נושאים וחומרים ספציפיים הקשורים בשואה . לאור האמור, תמיד יהיה ניתן לתקוף את הספר משני כיוונים מנוגדים . מחד גיסא יהיה ניתן לטעון שנושא זה או אחר אינו מפותח מספיק, או שלא הוצגו מחקרים חדשניים הקשורים לנושא . על כך ניתן להשיב שאפילו גישה 25 על מגבלותיה המרקסיסטיות והניאו – מרקסיסטיות הגליאנית ספקולטיבית, 26 של רפאל מאהלר ) , לא מוותרת ( כדוגמת "גישתו המרקסיסטית הדוגמטית" על רעיון ההתפתחות - קרי על המשך ההתחדשות של המחקר - אף על פי שההליך הדיאלקטי הוא דו – ממדי החותר למציאות מושלמת, ואילו במציאות כמות המשתנים היא אין – סופית, והאינטראקציה ביניהם אינה מאפשרת לבטל את מרכיבי הכאוס שבה . על מי שמאמין שבכל זאת שניתן להגיע לתמונות עולם קוהרנטיות, אפילו בתחום המתמטיקה, איאן סטיוארט ( Stewart ) מבהיר את הרעיון במילים הבאות : הפיזיקה לא השתמשה בנוסחאות . משתמשים בנוסחאות כדי לתאר מודל [ מופשט ] של המציאות הפיזיקלית, אבל זוהי רק טכניקה ; זוהי הדרך שבה אנחנו רוצים לחשוב [ . . . ] אבל מודלים מתמטיים הם תמיד רק קירובים של המציאות הפיזיקלית [ . . . ] נהפוך הוא, הייתה זו הוכחה שלמתמטיקה יש מגבלות הטבועות בעצם קיומה, ויש בעיות מתמטיות שאין להן פתרון . התוצאה הייתה שינוי של ממש באופן שבו אנו חושבים על אמת ועל ודאות מתמטית . מוטב שנהיה מודעים למגבלותינו ולא נחיה בגן – עדן של שוטים . 27 מאידך גיסא ניתן להעלות שאלות, כפי שהעלה פרופ' דן מכמן, שקרא את כתב היד והעיר הערות חשובות שעליהן אני מודה לו מאוד, ובמיוחד ההערה הבאה שזאת רוח הדברים שלה : מדוע הוחלט לבנות את השער שואת היהודים : דון אדם מתוך מאמץ להגיע למקומו כפי שהוא נבנה : גטאות ( עם דוגמא ספציפית של ביאליסטוק ) , הנהגת היישוב, והחברה הישראלית שלאחר השואה . לי לא ברור מבנה זה . מדוע לא הנהגת יהודי ארצות הברית ? מדוע הדגש על הגטאות ולא על סיטואציות נוספות במערב אירופה, דרומה, צפון אפריקה ? מבחינה היסטורית אין למבנה הצדקה . מבחינת האינטרס החינוכי זה יכול להיות נכון - אך זה לא מוסבר . 28 ואמורה ההבחנה הזאת בין "בחינה היסטורית", כאילו היא "אובייקטיבית" לכאורה להיות לה תבנית קבועה, ובין "האינטרס החינוכי" נובעת מתפיסה פוזיטיביסטית שאבד עליה הכלח . כך למשל, הפרדה בין תיאולוגיה לבין 30 ולפיה ניתן 29 מתבססת על הנחה פילוסופית דוגמטיתדת אקסיסטנציאלית

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר