פתח דבר

עמוד:13

13 להבין את השואה, להבין את פוטנציאל הנאציות שבאדם הוא יצירת ההקשר שהנו סבוך ולא רק מורכב . מבנה מורכב במיוחד יכול להיות לוגי ( חף מסתירות ) בעוד שהקשר סבוך מכיל בהכרח סתירות, ולכן אפשר להבין הקשר כזה רק אם מצרפים את כל היכולות האנושיות - לוגיות ושאינן לוגיות . יש יחסי גומלין חיוניים בין הבניית הקשר סבוך - שנועד ליצור תובנות כלליות - ובין המשמעות שמייחסים לתכנים השונים ולכלים שבאמצעותם מטפלים בתכנים אלה . למעשה מדובר בתהליך אין – סופי, בין השאר בגלל עושר התכנים המתפתח של הנושא, כאשר הכותב מחויב להכריע איפה הוא קוטע את התהליך ומהם הגבולות שהוא בוחר לתת לו . כיוון שהתכנים הם היסטוריים, ויש לי עניין 19 בספר זה, יהיה עליי להציג את השתלשלות להציג את ההקשר היסטורי הסבוך האירועים - אף על פי שמדובר במידע שהוצג במקומות רבים - וזאת בלי לחתור להציג תמונה כוללת כפי שחוקרי שואה מנסים להציג בספרים כוללים על השואה . ההקשר הסבוך שאני יוצר הוא שלי, ובהכרח רק שלי . מי שנדמה לו שהוא מסוגל לייצר הקשרים ותמונת עולם "אובייקטיבית" לכאורה פשוט לא מכיר תחומי דעת נוספים, כגון לוגיקה ומשפטי האי – שלמות של גדל, מתמטיקה ומגבלותיה הלוגיות ביחס למציאות, התפתחות מדעי הטבע ואופני הבנתם, התפתחות הסמנטיקה בשני העשורים האחרונים, ובעיקר אינו מכיר את 20 לאור התובנות העולות התובנות העולות ממחקר המוח בעשור האחרון . מתחומי דעת אלו ואחרים אני מעדיף את גישתו של באואר, ולפיה לאחר בחינה רחבה ומעמיקה של הנושאים השונים "להידרש לכמה מהנושאים - מן 21 אלא שזה לא "מן הסתם" . הסתם לא לכולם" . זאת מכיוון שהמוח האנושי לא מסוגל להתנהל אחרת . לכן הדרך להבליט 22 - ולא רק "עובדות" מסוימות כדי להבין אירועים ותהליכים היסטוריים אותם, אלא את המציאות בכלל והאנושית בפרט על מכלול תחומיה - הוא תהליך שלא ניתן להימנע ממנו, אלא במחיר של יצירת "קריקטורות חד – ממדיות" . השילוב של התיאור ההתפתחותי עם ניתוח אופני ההסתכלות על התכנים בהקשרם ההתפתחותי הוא שמכונן את ההקשר הסבוך על ידי החוקר, שיוצר תובנה כללית ( לא תמונה כללית ) המאפשרת להציע את המשמעויות המיוחדות לתפיסה המוצגת בספר זה, כמו כל תפיסה סבירה, "שבו פרשנויות – 23 יצירת הקשרים מתחרות נאבקות על תשומת לבם של קוראים ומאזינים" . כלליים סבוכים, עם מתן הסתכלות חדשה על התכנים וכלים לנתח את אותה 24 - יאפשרו, כחלק הסתכלות - מטה – קוגניציה דליברטיבית לרמותיה השונות

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר