מבוא פנורמי: הכנסייה, פטרוניה ואמניה

עמוד:13

מבוא פנורמי : הכנסייה, פ רוניה ואמניה 13 ארכיטקטים נוספים כמו לוסיין גוטייה ( 1925 - 1862 , Lucien Gauthier ) בשירות הסלזיאנים . מחזורי ציור, ויטראז' ופיסול שונים בכנסיות נצרת, עין-כרם וכדומה, כמו גם עבודות אמנות אחרות, מדגישים את ייחודם של המסדר וקדושיו . עבודות אלה הוצגו בפני עולי הרגל הנוצרים אבל במשך כל המאה ה- 20 לא פנו לקהל הרחב . רבות מהיצירות החזותיות מלוות בכתובות בלטינית הלקוחות מהכתבים הקדושים ומן הליטורגיה, ומהוות בכך אמנות גבוהה, המאחדת בין המילה לדימוי . יצירות אמנות אלו מבטאות את תפיסות האמנות בנות-זמנן באירופה, שאותן אימצה הכנסייה : האדריכלות של כנסיית הכרמליטיות היחפות היא דוגמא לאדריכלות הנאו-רומנסקית ; בכנסייה הסלזיאנית על שם ישו הנער ישנה הרמוניה בולטת בין האדריכלות לבין מחזור הפסלים, וחלונות הוויטראז' הם דוגמא של האמנות הניאו-גותית ; מחזור ציוריו של הצייר פוג'יו בכנסיית סטפנוס הקדוש בבית ג'מאל הוא דוגמא לשימוש במקורות של הקלסיציזם והבארוק כהשראה לציורים התלויים על קירות הספינה המרכזית של הכנסייה . זאת וגם זאת : סדרת 24 חלונות הוויטראז' בכנסיית סן ג'וסף הפרנציסקנית היא דוגמא לא רק לתפיסות התיאולוגיות והפולחניות הפרנציסקניות של יוסף הקדוש, אלא גם לאמנות מרתקת שנוצרה בשפת האמנות של הארט-דקו הצרפתי במיטבו . יצירות רבות בכנסיית הבשורה בנצרת נעשו על ידי אמנים בני הזמן באירופה ובארצות הברית . לעומת היצירות המוצגות בפני קהלים רבים ומגוונים, על האמנים המרתקים שבאו מאירופה ידוע מעט מאוד, ולגבי חלקם חסר מידע . נביא לדוגמא, חסר זה בקשר לשני האמנים החשובים שעבדו בכנסיית יוסף הקדוש אנג'לו דה לה טורה, שצייר את ציורי הקיר באפסיס ( ככל הנראה בשנות ה- 50 של המאה ה- ,20 וידועה גם עבודתו בכנסייה התחתונה של כנסיית הביקור הפרנציסקאנית בעין-כרם ) — אך אין מידע ביוגרפי לגביו ז'ק גרובר, שעבודותיו משנות ה- 20 וה- 30 מוכרות בצרפת, ורק בחורף 2012 נערכה תערוכה רטרוספקטיבית שלו בננסי 6 — אך עדיין חסר מידע על יצירת מחזור הוויטראז'ים בנצרת . מחזור ציורים נוסף, רחב ומרתק המתכתב עם הציור האקספרסיוניסטי בגרמניה, המצוי באפסיס ועל קירות הספינה בבית ג'מאל, הוא פרי יצירתו של הצייר אמיל ריץ ( Emile Ritz ) , שהיה ככל הנראה אוסטרי, וחסר עדיין רוב המידע על חייו ועל מהלך עבודתו . עם חנוכת כנסיית הבשורה החדשה נצרת, הופיעה חוברת המונה את האמנים שתרמו מיצירותיהם לכנסייה, אבל גם בה חסרים פרטים ביוגרפיים בסיסיים . 7 תמוהה בעיניי העובדה שבכתביהם של מלומדים כמו בגטי מוזכרים האמנים בשמותיהם, אבל הביוגרפיה שלהם אינה מוזכרת . מצב זה דומה ליחס לאמנים בימי-הביניים, שבהם התירו

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר