הקדמה

עמוד:13

13 מיינדפולנס והמהפכה השקטה בחינוך מה עושה אדם שמתרגל התבוננות ? מה הם תרגולי התבוננות, מה הוא מיינדפולנס, מה בינו לבין תרגולי התבוננות אחרים ? מה הביא לכך שבמרוצת כשני עשורים, תלמידים שמתרגלים מדיטציה, הם מראה שבעבר לא היה עולה כלל על הדעת וכעת הוא הולך ונפוץ בארץ ובעולם ? ב . שאלות שקשורות בניתוח הקשר בין תרגולי התבוננות לבין חינוך : מה התועלת שבתרגולי התבוננות ומה מטרתם ? כיצד עומדות המטרות הללו ביחס למה שמצופה מחינוך, מבתי ספר, מאוניברסיטאות ? האם התרגולים הללו משנים את פני החינוך, או שמא הם המשתנים בגלל אילוצים שונים שכרוכים בשילובם במערכת בית ספרית ? ג . שאלות נורמטיביות לגבי שילוב התרגולים בחינוך ולגבי מהות החינוך בכללו - האם מקומם של תרגולים כאלו במוסדות חינוכיים ? האם ראוי לשלבם בבתי ספר ובאוניברסיטאות ? מי מוסמך ללמד תרגולים כאלו במסגרת חינוכית ? מה מבטיח שהוראת התרגולים תיעשה באופן ראוי ? האם נכון לוותר למשל על שעת מתמטיקה לטובת שעת מיינדפולנס ? הספר עוסק בשאלות הללו מתוך הנחה שעבור רבים חינוך ותרגולי התבוננות הם שני עולמות נפרדים, ולכן דרוש הסבר לאופן שבו הם נפגשים . לשם הסבר כזה נדרשים גם תיאור והגדרה של תרגולי התבוננות, וגם עיסוק בשאלות על חינוך באשר הוא : מה אנחנו מצפים ממנו ? מה תפקידו בעידן הנוכחי ? מה היחס בין "בית הספר" לבין "חינוך" ? האם בית ספר הוא מוסד רלוונטי בתקופתנו ? הספר אם כן עוסק במהפכה השקטה בחינוך ונטוע כל העת בשאלות הגדולות הללו כי אי אפשר לחמוק מהן . ולשיטתי, לחמוק משאלות גדולות על חינוך זה מעשה לא חינוכי . ההתמודדות עם שני העולמות - חינוך ותרגולי התבוננות - והעמידה על הקשרים ביניהם, הן מעשה של גישור . כפי שאתאר

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר