הקדמה

עמוד:11

11 מיינדפולנס והמהפכה השקטה בחינוך או יוגה אולי נראים משונים על רקע נוף היומיום של בית ספר, אך כשמעמיקים להבינם הם אינם מחדשים דבר בכל מה שקשור למטרות החינוך במובנן הרחב . דווקא בתרגולים הללו טמון הפוטנציאל לתרום לחינוך בדיוק באותם תחומים שאנחנו מתקשים בהם יותר מכול - פשוט ללמוד להיות "בני אדם" . כאלו שפחות נוטים להידחף בתור, שפחות מקללים וצופרים בכביש, שעוקפים פחות מימין ; כאלו שמקשיבים זה לזה קצת יותר ומסוגלים לדבר עם האדם שמולנו תוך כדי יצירת קשר עין ולא דרך מסך של מכשיר סלולרי ; כאלו שמצליחים לתעדף משימות שעל פי רוב לא כל כך נעים לבצע אותן, כמו לקרוא מאמר ארוך, לקיים שיחת טלפון שדחינו יותר מדי זמן, או לפתור תרגילים מאתגרים במתמטיקה . מבעד לכל הפרטים הללו יש בתרגולים אלו גם אפשרות לחקור את החיים ולחוות אותם ממקום אחר, שונה, מסקרן, שהוא כאן ולא כאן בעת ובעונה אחת . לרבים מהסופרלטיבים שפיזרתי כאן ישנו גיבוי מחקרי, שאודותיו תקראו בספר, אך אני מזכיר את כל אלה בעיקר על סמך ניסיון אישי ועל סמך העובדה שלימדתי מאות רבות של סטודנטים ומורים בהכשרתם לתרגל מיינדפולנס . במקרים רבים, חייהם של אלו שהתמידו בתרגול השתנו . אני כותב זאת גם על סמך התמורות שהתחוללו הן בחיי המורים והן בחיי התלמידים, שחזיתי בהן בבתי ספר שאימצו ברצינות את התרגולים הללו במשך מספר שנים . אך ניסיוני האישי אין בו כדי לשכנע כאן שכדאי לשקול ברצינות שילוב של תרגולי התבוננות בחינוך . הספר הזה נכתב כדי לספק תמונה מקיפה, וגם ביקורתית, שתאפשר לכם לשפוט את הדברים על פי תבונתכם וניסיונכם . יתרה מכך, הספר נכתב משום שהתחום הזה דורש זהירות ; יישום של תרגולי התבוננות בחינוך חייב להיעשות באופן ראוי, כלומר להיות מושתת על הכשרה והבנה שצומחות מתוך תרגול רציני, ביקורתיות והעמקה . ללא אלו נמצא את עצמנו מתמודדים עם שטחיות במקרה הטוב, שרלטנות במקרה

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר