הקדמה

עמוד:12

12 אורן אֶרגז הרע, ואולי אף נזקים במקרה הגרוע . הספר הזה נכתב בין היתר כדי שהקהל הרחב, ובמיוחד מורים, סטודנטים, מנהלים, יועצים, הורים, קובעי מדיניות ואף תלמידים ( כל אלו נאמרים כאן בלשון זכר, אך הם מכוונים, כמובן, גם לכולכן ) , יכירו את מגוון האפשרויות שמוצעות גם מתוך ראייה ביקורתית, שבהחלט קיימת בספר . מתוך כך אני מקווה שנשאף ביחד להביא תועלת ולהימנע מנזק . תכני הספר ומבנהו המהפכה השקטה בחינוך היא מהלך שמגלם שינוי מהותי בתפיסה של מוסדות חינוכיים - גנים, בתי ספר, מכללות, אוניברסיטאות . הספר הזה מוקדש להסבר של השינוי הזה, שניתן להציגו באמצעות תיאור קצר של הסיטואציה הבאה : הורה מגיע לביקור בבית ספר ציבורי, הוא עובר ליד כיתה ח' ,1 שבה לומדים היסטוריה, וליד כיתה ח' ,2 שבה לומדים אנגלית . בינתיים הוא "מרגיש בבית" . ואז הוא חולף ליד כיתה ח' 3 ורואה את המורה ואת התלמידים יושבים בעיניים עצומות ומתרגלים מדיטציה . עכשיו הוא כבר מרגיש קצת אחרת : "מה הם עושים ? " ; "מה קרה למורה הזאת ? הבחינה במתמטיקה מתקרבת ובמקום לפתור תרגילים הם יושבים פה ולא עושים שום דבר" ; "מה זה הדבר הרוחני הזה פתאום ? " - אלו רק מקצת השאלות שהורה עשוי לשאול בביקור שכזה . השאלות עולות בגלל היעדר התאמה בין עולם המושגים והאסוציאציות שהורה זה מייחס למושג "בית ספר" לבין הפעילות שהוא צופה בה, שנראית כאילו הגיעה ממחוזות אחרים . תיאור המקרה הזה מגלם שאלות משלושה תחומים שהספר הזה עוסק בהם : א . שאלות שקשורות במהותה של המהפכה השקטה : איפיון התרגולים, מקורותיהם, והאופן שבו הגיעו לשדה החינוך -

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר