מבוא רקע לצמיחתה של סיפורת הנשים הפלסטינית

עמוד:10

10 דורית גוטספלד בחברה המסורתית, אלא שיצירותיהן זכו להתבוננות מפרספקטיבה 3 פמיניסטית רק בדיעבד . המודעות הפמיניסטית והקולות הפמיניסטיים של נשים הוסתרו בתחילת הדרך מעיני האנשים . אפילו לאחר שנכנס המונח "פמיניזם" לשימוש, היו סופרות שלא כינו עצמן "פמיניסטיות" ושלא ראו ביצירותיהן כאלו, אף על פי שאחרים זיהו אותן כך . הדבר נובע משום שהפמיניזם הערבי הובן באופן מוטעה ופורש בצורה שגויה הן בעולם הערבי והן בעולם המערבי . בעולם הערבי היו שתקפו את הפמיניזם וטענו שאינו אלא מעין זרוע תרבותית של האימפריאליזם המערבי שבאה להרוס את הזהות התרבותית הערבית, היו שטענו שהוא אנטי אסלאמי ומערער את היסודות הדתיים של המשפחה ושל החברה ושהוא אליטיסטי ולכן אינו רלבנטי עבור הרוב . במערב היו שטענו שפמיניזם ערבי מקומי אינו אפשרי בגלל האסלאם שמדכא נשים . השיח הפמיניסטי של נשים ערביות פנה מצד אחד לעניינים אוניברסליים, כמו חינוך ועבודה, זכויות הנוגעות לנישואין וזכות הצבעה . מצד אחר הוא גם פנה לעניינים פחות אוניברסליים, כמו פריצת חיי הבידוד של נשים 4 ערביות . במאה ה- 19 נשים ערביות היו מודעות לוויכוחים הפמיניסטיים במערב ולמאבקים שהתנהלו בו למען מתן זכויות לנשים . בשנות ה- 60 של מאה זו החלו נשים אינטלקטואליות להשמיע את קולן, אם כי רק במסגרות מצומצמות - בבתים פרטיים או בפגישות של אגודות נשים . בעת ההיא גם החלו נשים לכתוב בעיתונות ולהיות מעורבות בספרה הציבורית-פוליטית . האינטלקטואליות הראשונות מצאו בעיתונות בימה טובה להצגת רעיונותיהן והן למדו לבטא בה את עצמן ביתר יעילות . רק לאחר שהשיגו מידה של הצלחה, שקלו לעבור לסיפורת או לשירה . כניסתן של נשים לזירת העיתונות הניעה סופרות לכתוב ויצרה את האווירה המתאימה להתפתחותה של ספרות יפה שכותבות נשים . מסוף המאה ה- 19 החלו נשים לייסד

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר