הקדמה: גלות, עימות ופרשנות

עמוד:10

10 אביהו זכאי | דוד ויינשטיין המדינית כדי להיאבק בפשיזם . ספריו - דלות ההיסטוריציזם 3 ( 1944 - 1945 ) וספרו המשפיע והיוצא דופן עד מאוד החברה הפתוחה ואויביה ( 1945 ) , שכינה כ"מאמץ המלחמה" שלו נגד היטלר - שניהם כאחד נכתבו בגלות בניו זילנד, לשם נמלט בשנת 1937 . כמו שהודה פופר בשנת ,1946 ספרו החברה הפתוחה ואויביה היה למעשה "ספר לוחם", והוא החליט לכתוב אותו ביום ששמע על סיפוח אוסטריה מולדתו לגרמניה בשנת 1938 . תפיסת ההיסטוריציזם של פופר הייתה שונה בתכלית מתפיסתו של שטראוס את ההיסטוריציזם . בעיני פופר היה ההיסטוריציזם אמונה שגויה ומסוכנת בכורח ההיסטורי . לדעתו, אפלטון הוא שהמציא את ההיסטוריציזם והחדיר אותו כמין סוס טרויאני ללב ההומניזם המערבי . לעומת דלות ההיסטוריציזם , שבו הובאה ההשערה שהפשיזם מבוסס על מחשבה היסטוריציסטית, ביקש פופר ב החברה הפתוחה ואויביה לספק הוכחות היסטוריות לטענה שהמסורת הזאת ראשיתה אצל הֶרַקליטוס ( Heraclitus ) , אפלטון ואריסטו . לטענת פופר, הנאציזם ניצל את הערצתנו להוגים היוונים הקלאסיים האלה ולדֶטרמיניזם ההיסטורי שלהם לכאורה, והפקיע אותם לצרכיו, כדי להצדיק את עליית היטלר בתור גורל שאין מנוס ממנו . במידה רבה כמו בארון, אוארבך ושטראוס, אסר פופר מלחמה בפשיזם באמצעות חיבוריו המלומדים . הוא ביקש להילחם בו על ידי חשיפת שורשיו ההיסטוריציסטיים העמוקים . בייחוד בהחברה הפתוחה ואויביה , נראה גם שפופר דגל בשיטה פרשנית שנויה במחלוקת לא פחות, שלפיה האשים את יוון הקלאסית בהמצאת ההיסטוריציזם והפשיזם . כמו במקרה של שטראוס, אי אפשר להבין את הפרשנות השנויה במחלוקת של פופר ואת קשריה ההדוקים עם תולדות המחשבה המדינית מחוץ להקשר של "מאמץ המלחמה" שלו נגד היטלר . בפרק ,4 שעוסק באריך אוארבך ( 1892 - 1957 ) , "משבר הפילולוגיה הגרמנית : אפולוגיה על המסורת ההומניסטית היהודית-הנוצרית המערבית בעידן של סכנה, עריצות וברבריזם נאצי", אנו טוענים שמטרתו העיקרית של אוארבך הייתה דחיית הפילולוגיה הארית, שביקשה לעקור את הברית הישנה מן הקנון הנוצרי, כלומר מתוך עצם רקמתה של התרבות והציביליזציה האירופית . אוארבך היה הומניסט שהשתמש בפילולוגיה כדי להתנגד לברבריזם הנאצי ולהילחם בפילולוגיה הגזענית שלה . לפיכך, לאחר עליית הנאצים לשלטון בשנת 1933 ובעקבות ניצחונה של הפילולוגיה הארית, החל אוארבך בכתיבת מאמרו המפורסם "פיגורה", שראה אור בשנת 1938 . במאמר הזה פיתח אוארבך 3 . קרל פופר, דלות ההיסטוריציזם , תרגמה פ' זייץ, ירושלים : 2009 .

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר