פתח דבר

עמוד:9

9 |פתח דבר ואם כן ממילא איכא לעג, שאף על פי שהם עוסקים בהלכות אחרות . אם כן יש לה ללמוד בדברים דידה, ואיכא משום לעג מה שאינה לומדת, וקל . ועיין עוד שם עמ' ר"ד, לברכות כ' ע"ב : אמר ליה רבינא לרבא, נשים בברכת המזון דאורייתא או דרבנן, מה שכתב שם . והרי אם דואגת ההלכה ללעג ולגנאי ופגיעה בכבוד האשה המתה, על אחת כמה וכמה לכך שיש לחוש לכבודן של הנשים בחייהן חיותן . אמנם, ברור כי לא תמיד ישנה דרך הלכתית לענות על דרישה הבאה מתוך צער, ויהיה על הפוסק למצוא את הדרך לפיוס ואולי לדרך חילופית . ראה קת האחרונים בענין הזרעה מלאכותית לאשה פנויה,לדוגמה את מחלו Halachik , בספרו David Lichtenstein שסוכם יפה בספרו של OU ( בהוצאת ,2017 ח"ב, ניו יורק Debates of Current Events מאידך, מצאנו כי חכמינו ז"ל התירו דברים 6 . 233 - 211 ) , עמ' Press 7 לעשות נחת רוח לנשים" . מסוימים שהיו בהם משום איסור מסויים "כדי ( ראה להלן פרק א' ) , ושוב נשאלת השאלה : באלו מקרים ניתן להשתמש בכלל זה, ומה מגבלותיו . לא נוכל לענות על כל השאלות הללו, ואולם נתייחס לחלקן לאורך חיבור זה, וניוודע למגוון הדעות והשיטות הקיים בספרות הפוסקים בתחומים מגוונים אלה . על ספרים שונים, מצאתי פה ושם התייחסויות שונות להלכותאכן, בעברי נשים, ואין בידי לציין את כולן . אולם כדוגמא נביא את אשר מובא בשו"ת ליטא ) , ירושלים – מגן שאול, לר' שאול קצינעלעבויגן . ( רבה של שילאל תשמ"ט, סי' ל', עמ' נ', וזה לשונו : גאבד"ק וואינוטא . להרב המאה"ג וכו' מו' עזרא אלטשולער תרנ"ג . על מה שכתב באו"ח סי' תרי"ט סעיף ב'על דבר אשר תמה מר בליל יום הכפורים ומחרתו אומרים ברוך שם כבוד מלכותו בקול רם, ובמגן אברהם שם ( ס"ק ח' ) הטעם דאנו דומין למלאכים ולכן מותרין אנו בזה עיין שם . ואם כן, לפי מה שכתב מגן אברהם ( סק"ו ) ] דאין נשים צריכות לעמוד, גם בסי' תר"י במגן אברהם סק"ה [ סק"י דאין הנשים לובשות לבנים משום דאין יכולות להיות כמלאכים דעיר גבורים כתיב וכו' עיין שם, ואם כן לפי זה לא יאמרו ברוך שם

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר