פרק 1: למידה בגישת ה-PBL ומקומה במכללת קיי

עמוד:14

14 | פורצים גבולות באקדמיה : שילוב למידה מבוססת פרויקטים בהוראה אוטונומית על ידי קבוצות של תלמידים . הצורך וההנעה ללמידה מתעוררים באופן טבעי מעצם עשיית הפרויקט, שמקדם התמודדות עם שאלה, מוקד, עניין, צורך או בעיה שהם רלוונטיים לתלמידים, לקהילה, לחברה ולסביבה שבה התלמידים חיים ( 2012 Bender, ) . דיוויד ( 2008 David, ) ממיינת פרויקטים של לומדים לארבע קבוצות : פרויקטים העוסקים בבעיות ( למשל, איך לצמצם זיהום אוויר בשטח בית הספר ? ) ; פרויקטים המתמקדים בחקר של תופעות ( למשל, איך להצליח להישאר יציבים על הסקייטבורד ? ) ; פרויקטים היוצרים מודל לעיצוב ( למשל, בניית מודל לעיצוב בית הספר האידיאלי ) ; ופרויקטים המתמודדים עם החלטות מקומיות ומערכתיות שיש לקבל . סקירת הספרות העדכנית שערכו קונדליף ואח׳ ( 2017 , . Condliffe et al ) , מצביעה על גיוון רב בדרכי יישום גישת ה - PBL . חשוב אפוא לפתח מודעות לגיוון זה בקרב אנשי חינוך אשר מתכוונים לשלבה בהוראה . למרות היעדר אחידות ביישום הגישה, חוקרים אלה הדגישו את הקווים המנחים העיקריים המתוארים בספרות המחקרית העוסקת בה . להלן קווים מנחים בתכנון ובהובלת תהליך של Condliffe et al . , 2017 ; ( PBL Larmer & Mergendoller, 2015 ; Microsoft Partners in Learning, 2010 ) : יצירת עניין ומוטיבציה בקרב התלמידים על ידי הצעת נושאים שעשויים להיות רלוונטיים להם ; בירור הידע הקודם והרעיונות של התלמידים בנושא המוצע ; מתן אפשרות בחירה וקבלת החלטות באשר לנושא הפרויקט ; חקר המושגים הבסיסיים החשובים להמשך הלמידה ; איסוף מידע, הערכתו ועיבודו לצורך הבניית ידע חדש ; פיתוח מטה - קוגניציה – שאילת שאלות פתוחות, בירור נקודות מבט ודרכי התמודדות שונות, מתן וקבלת משוב בונה, רפלקציה על תהליך הלמידה ; פיתוח כישורי למידה שיתופית באמצעות מגוון כלי תקשורת המשלבים שימוש בטכנולוגיה, יצירת קשר עם מומחים ועם השותפים לעבודה, ניהול תהליכי קבלת החלטות בנוגע לתוכנית עבודה משותפת ומועדי מפגשים, חלוקת תפקידים וחלוקת עבודה בתוך קבוצות תלמידים, תהליכי התמודדות במצבים של אי - הסכמה, ניהול שיח ופיתוח מיומנויות הבעה וביטוי עצמי, פיתוח מיומנות הצגת תוצרים ועמידה לפני קהל, פיתוח תקשורת עם אנשים בעולם הגלובלי תוך מודעות לתקשורת בין - תרבותית ועוד ;

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר