פרק 1: למידה בגישת ה-PBL ומקומה במכללת קיי

עמוד:12

12 | פורצים גבולות באקדמיה : שילוב למידה מבוססת פרויקטים בהוראה משמעה שינוי, במכוון או שלא במכוון, של הפרקטיקה הקיימת : של מדיניות, של תוכנית הלימודים ומימושה, של דרכי הוראה והערכה, של חומרי למידה וסביבות למידה ( 2007 Cohen & Ball, ) . במחקרנו יצאנו מנקודת הנחה שאומנם גישת ה - PBL אינה חדשה, אך שילובה בהוראת קורסים במוסדות להכשרת מורים אינו שכיח בקרב חברי הסגל, ובכך היא מהווה חדשנות פדגוגית עבורם . רוג'רס ( 2003 Rogers, ) פיתח תאוריה המתארת תהליך של הפצת חדשנות . על פי תאוריה זו, רעיון חדש מתפשט בקהילה עם הזמן דרך ערוצי התקשורת . התהליך מתחיל בחשיפה של אנשים לרעיון חדש, ואם הרעיון מעניין אותם הם יכולים להוסיף וללמוד עליו . התעניינות ברעיון החדש יכולה להביא אנשים להתנסות בו ולבחון אם ברצונם לאמצו . חלק ממְאַמצי החדשנות יפתחו מומחיות ויוכלו ללמד אנשים אחרים . ההחלטה של אנשים אם לאמץ או לדחות חדשנות מושפעת מחמישה מאפיינים של החדשנות : ( 1 ) היתרונות היחסיים שלה מול רעיונות חדשניים אחרים ; ( 2 ) המידה שבה היא הולמת עשייה קיימת וערכים של אנשים ; ( 3 ) מידת הקושי להבין את מורכבותה ; ( 4 ) האפשרות ליישם אותה הלכה למעשה ; ( 5 ) האפשרות להדגים אותה לאחרים ולהפיק ממנה תוצאות מוחשיות וממשיות . קצב הפצת חדשנות, לפי רוג'רס, משתנה במרוצת הזמן : בהתחלה הוא איטי מאוד ובהמשך גובר, ולבסוף מגיע שלב של התייצבות וקצב ההפצה שוב יורד עד שהחדשנות הופכת לשגרה או למסורת . השימוש במגוון ערוצי תקשורת מגביר את קצב הפצת החדשנות בקהילה . יש לציין שהמידה שבה אנשים מאמצים חדשנות תלויה במאפייניהם האישיים ( ראו סקירת ספרות בפרק 4 ) ובתהליכים ארגוניים התומכים בחדשנות או מעכבים אותה ( ראו סקירת ספרות בפרק 3 ) . למידה מבוססת פרויקטים : מאפיינים, תרומה ואתגרים PBL היא גישה קונסטרוקטיביסטית המעודדת תלמידים לעסוק בנושאים בעלי משמעות עבורם תוך חקירה ועשייה שיתופית עם עמיתים . במרכז תהליך הלמידה עומד פרויקט : הלומדים מתכננים ומבצעים פרויקט, ובסיומו מציגים תוצר שהוא בעל ערך עבורם ועבור הקהילה הסובבת אותם ( , . Krajcik et al 1999 ) . הלומדים מתבוננים, מעלים שאלות, סוגיות או בעיות, מחליטים עם איזו שאלה או בעיה הם רוצים להתמודד, מתכננים פעילויות חקר ללימוד הסוגיה, אוספים ומנתחים נתונים, מעלים רעיונות חדשניים לקידום ההתמודדות, מקבלים החלטות, מפתחים ובונים תוצר מהרעיונות שעלו, ומציגים אותו ואת תהליך הלמידה וההפקה לפני קהל .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר