פתח דבר

עמוד:6

6 | פורצים גבולות באקדמיה : שילוב למידה מבוססת פרויקטים בהוראה והדיון המשותף שניהלו הכותבים והקוראים לאחר מכן קידם את הכתיבה ואפשר להבהיר רעיונות . את תהליך הובלת החדשנות הפדגוגית במכללה אפשר לאפיין באמצעות מטפורה של "אדוות המעיין המתגבר" . המטפורה מדמה את הרחבת מעגלי האנשים המעורבים בייזום ובמימוש של חדשנות פדגוגית, לאדוות המתפשטות על פני המים ( על פני הכשרות המורים ומערכת החינוך ) . הרעיון התגבש במוחם של יחידים – ד"ר יצחק קורן ( ז"ל ) ונשיאת המכללה פרופ׳ לאה קוזמינסקי – והתפשט והגיע למרצים ומהם לסטודנטים ולמוסדות חינוך נוספים . ברוח המטפורה של "אדוות המעיין המתגבר", פרקי הספר מאוגדים בשלושה שערים : שער ראשון - נביעה ואדוות : ייזום והטמעת חדשנות במוסד אקדמי : בשער זה נכללים שלושת הפרקים הראשונים העוסקים בייזום ובהטמעה של חדשנות במוסד אקדמי . שער שני – פלגי הנחל : התהליך בעיני השותפים : בשער זה נכללים פרקים 4 - 8 ועיקרם בתיאור ובניתוח של תהליך ההתחדשות בעיני השותפים ( הנהלה, חברי סגל – מרצים ומדריכים פדגוגיים - וסטודנטים ) . שער שלישי – נחל איתן : סיכום ומבט לעתיד : שער זה כולל את פרק ,9 שבו מסוכמות התובנות מכלל המחקרים המוצגים בספר, ואת פרק אחרית הדבר, שבו מוצג מבט אל עבר מהלכים עתידיים לייזום ולהטמעת חדשנות באקדמיה . המחקרים המוצגים בספר זה מתמקדים בתקופה הראשונה של התהליך ( שלוש - ארבע השנים הראשונות ) , שבה בלטו מחד גיסא התלהבותם של חברי הסגל וההנהלה מהרעיון ומהרצון להתנסות במשהו חדש, ומאידך גיסא תחושות של עמימות, התנגדות או חוסר אמון בהצלחת התהליך . הפרק הראשון – "למידה בגישת ה - PBL ומקומה במכללת קיי" – חושף את הקורא לצורך בשינוי הפדגוגיה מגישה הרואה במורה את מקור הידע הבלעדי, לגישה הממוקדת ביצירת מוטיבציה ללמידה ובפיתוח מגוון מיומנויות למידה אצל לומדים . כותבי הפרק לאה קוזמינסקי, אמנון גלסנר ואולז'ן גולדשטיין מתארים את תמונת המצב הכללית באשר לשילוב PBL במוסדות חינוך ואת המניעים לשילוב הגישה במכללת קיי . הפרקים שלאחר מכן מביאים נקודות התבוננות שונות – ביוזמת התהליך, בארגון בכללותו, במרצים ובקבוצות מרצים שעבדו יחד בתהליך האימוץ של גישת ה - ,PBL ובסטודנטים . בפרק השני – "למידה מבוססת פרויקטים במכללת קיי : הזווית האישית" – לאה קוזמינסקי, יוזמת תהליך השינוי במכללה, משתפת את הקורא בהשקפתה

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר