מבוא

עמוד:11

מבוא | 11 בקלות לאלימה יותר, כיוון שרבים מן המסרים מועברים היום באמצעות לחיצה על מסך - דבר המאפשר לכתוב את מה שלא היינו אומרים לאדם אחר, לו היינו רואים את פניו . ואנו המבוגרים - האם איננו חלק מכל זה ? מתי בפעם האחרונה ישבנו בישיבת עבודה מבלי לגעת במכשיר הסלולרי ? האתגר של התמודדות עם המציאות שתוארה לעיל גלוי וברור לעין . המענה לקשיים הללו איננו נמצא ככל הנראה במקצועות הליבה, בספרי הלימוד או בדרכי ההוראה המוצעות בבית הספר . נדרש כאן מהלך חינוכי העוסק בהתמודדות עם מציאות יומיומית, ולו על מנת להפוך את בתי הספר למקומות בטוחים ונעימים, להנמיך קצת את רמת הפעילות ( "הווליום" ) , לאפשר למידה, ובעיקר – להביא להפחתה של אלימות, גזענות, דיכאון, התמכרויות ונשירה מבתי ספר ושל תחושת ניכור חברתי . מיינדפולנס ולמידה חברתית - רגשית מהווים מענה אפשרי למהלך החינוכי הנדרש, משום שהם מכוונים למה שנראה שאנו זקוקים לו נוכח מציאות חיינו - פיתוח מודעות, חוסן נפשי, אמפתיה, כבוד הדדי ויכולת הקשבה לאחרים . כל אלה הם גם תנאים בסיסיים ליצירת אווירה המאפשרת חיים משותפים, למידה ושגשוג . המגמה הראשונה של צמיחת מיינדפולנס בחינוך ובלמידה חברתית - רגשית מבטאת אם כן תגובה למצב משתנה שהכול מרגישים בו, ובמידה רבה עומדים מולו חסרי - אונים . המגמה השנייה היא פרו - אקטיבית . היא מפנה אצבע אל הבעיה העמוקה יותר שמתוכה צמחו חלק מן הקשיים שהוזכרו – בעיות משמעת, נשירה מבית הספר, בעיות קשב וריכוז – אשר אינם אלא סימפטום שלה . שיח ציבורי הולך ומתעצם התפתח בעשורים האחרונים סביב חוסר הרלוונטיות של חלק ניכר מן התכנים הנלמדים היום בבתי הספר ( הרפז, 2019 ) . שיח זה מחלחל אל התלמידים וגם מגיע מהם . קשה יותר ללמד היום, לא רק בשל חוסר קשב, אלא גם משום שתלמידים חשופים היום באופן יומיומי לעולם הווירטואלי שמדבר בשפה אחרת מזו שמדברים מוריהם . ניל פוסטמן המנוח – מגדולי מבקרי התרבות של המאה ה - 20 - זיהה כבר בתחילת שנות ה - 90 שהאמריקני הממוצע מקבל את חינוכו בעיקר מתוך שעות צפייה ארוכות בפרסומות בטלוויזיה ( פוסטמן, 1998 ) . מה הוא היה אומר היום נוכח שעות המסך שצוברים ילדים ונוער ונוכח התחכום המטריד של אלגוריתמים המזהים אילו תכנים לספק להם ? קשה ללמד תנ"ך תלמידה שעסוקה בסרטון שתעלה אחר הצוהריים לערוץ היוטיוב שפתחה . קשה ללמד נוכח תופעות של "גיימרים" צעירים המתפרנסים ממשחק בפורטנייט, ונוכח נערות בנות 12 בעלות מיליוני עוקבים באינסטגרם . המצב החדש הזה מציג מסר

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר